Srpske narodne pripovjetke, zagonetke i poslovice. Knj. 1 : pripovijetke i zagonetke, narodne pripovijetke i zagonetke

стидили слепачке гусле у својој кући објесити ; ') и тако по тим мјестима јуначке (или, као што се туда већ зову, слепачке) пјесме нико други и не пјева осим слијепаца и по Бачкој ђекоји жена. (које без гусала. пјевају). Из тога се ласно може дознати, зашто се јуначке пјесме по Сријему и по Бачкој и по Банату горе пјевају него по Србији а и по Србији око Саве и око Дунава, горе него даље унутра, особито к Босни и к Ерцеговини Тако и к Западу од Сријема што се гођ даље иде преко Славоније к Рватскојик Далмацији, све су пјесме јуначке у народу више у обичају. Женски пак пјесама мислим да има данас највише амо доље (куд је мање јуначкије) и у Босни по варошима; јер какогођ што су амо доље и људи мекши, тако су горе и жене (осим варошки) оштрије, и више мисле о јунаштву, него о љубави; а може бити још и с тога, што амо доље, особито по Сријему и по Бачкој и по Банату, као и у Босни по варошима, жене и ђевојке живе више у друштву. У Сријему пак и у Бачкоји у

>) Била би неправда овђе не казати, да сам виђео гусле у Будиму у кући високоученога Господина и љубезнсга и високопочитајемог пријатеља мога Јована Берића, Философије доктора, и актуаријуса код надзиратељства (Српски, Влашки и Грчки) народни школа, коме сам дужан благодарити и за пјесму о Предрагу и Ненаду (36. у П. књизи“) Господин Берић истина не зна ударити у гусле, него и је само из љубави к народним пјесмама нашим објесио у својој соби.

#%) 16. у П.- књизи трећег издања, (Беч 1815.).