Srpski sion

С јр . 178.

имаде 3. Код п. 137. — имаде 3. Код п. 141. четири и т. д. Овако ћемо прибројати набрајање заповеди Божијих, црквених, па свете тајне, дарове и плодове дарова Духа св. Све ово се обично деци предаје деиктичким обликом наставе тако, да катихета просто напред говори (или по Бел-Ланкостровој методи један од бољих ученика — монитор), а катихумени за њим. Но далеко је лакши начин послужити се и овде школском таблом. Када испредајемо мутодичку јединицу опредељену за известан час, онда ћемо на табли направити згодну и прегледну схему о оној материји коју ученици имају меморирати, а у катихизису се таксативно наводи. Подај да ученици ову схему неколико пута са табле у глас прочитају, а онда нека ју на својим таблицама испишу. Процедура ће до душе нешто дуже трајати, но успех је осигуран, а што је главно трајан, Н. пр. стр. 4. Др. Летићева катихизиса: Подела св. Писма. Схема: Св. Писмо

Стари Завет

Нови Завет

22 књиге

27 књига

Мојсијеве, Давидове, Јева^еља, Апостоле, Пророчке. Откровење Јована Богослова. Схема на питање 112:

Једна света опћа апостолска Схема на питање 144.

Црква

Спрема за св. тајну покајања

Питај се шта сам сгрешио ? Покај се Науми поправити се Све грехе исповеди Изврши заповести свештеникове и т. д.

II. Ученичка таблица. Коменски наводи у својо! „Великој Дидактици", да Чеси кажу: „школа без

дисциплине, воденица је без воде". А сви ми који се у практичке катихете бројимо у глас одобравамо : тако је! Па ипак је са том дисциплином мучна ствар, особито код малене деце живахна темперамента. Пита се како да диспиплину уведемо у школу, да ли казном? Руком не сме казнити, ни дисциплину увађати катихета-свештеник. Његова је рука освећена, она треба да дели благослов, тр ба да се спушта милујући на главе дечије, тих љубимаца Христових. А шаба је скоро прогнана из школе. Остаје нам да дисциплину стварамо пластичким предавањем, буђењем интереса у души дечијој, сликом, цртањем, сарадњом од стране катихумена. И ако све ово држи запетом пажњу дечију код оног разреда којем предајемо, не може ју запетом одржати и код онога, којем у тај мах не предајемо. А ми обично катихизујемо у комбинованим разредима. Док деца н. пр. првог разреда са највећим интересом учествују у настави, дотле се II разред мушки, разговара, јер му је оно што се у I. разреду предаје већином познато, а психички је разумљиво да познате већ ствари не могу у великој мери пажњу запетом држати. П1та дакле да се ради, и како да створимо дисциплину у комбинованим разредима ? Шта учитељи у овом случају раде? У правилу дају једном разреду тиху радњу, док с другим на глас раде. Чинимо и ми тако. Користимо се ученичком таблицом и дисциплина је ту. Добитак ће нам тим начином бити и то, што ћемо у времену штедити, радићемо паралелно с два разреда. Док једном разреду предајемо ново градиво, дотле ће други на својој таблици понављати старо. При томе морамо добро пазити, да задатак не премаши снагу и моћ мишљења ученика. Ми у пракси овако поступамо. У II. разреду учила су деца чудеса Христова и научила и дефиницију чуда. Задаћа дакле овако гласи: Наброј ми на твојој таблици сва Христова чудеса, која си упамтио, али само по имену. Пазећи за време часа да деца самостално раде (да не преписују), прегледамо после часа