Srpski sion

0Р11СКИ

С тр . 179.

таблице, и тиме осим постигнуте већ дисциплине дознамо, колико је иоједини уче нигс од свршеног већ градива упамтио. На моје заузимање набавили смо за школу Биничков „Свјетозор". Предавао сам у II. разреду „Исус благосил>а малу децу"; после предавања гледала су деца слику у „Свјетозору". Идућег сата била је задаћа: Напиши ми на твојој таблици шта си видио прошлог сата у „Свјето зору". Деца су с весељем пошла на посао, јер им је пред очима лебдило све што су видела, и што сада имају написати. Други пут смо у истом апарату гле» далн колорисану слику „Свечани улазак Христов у Јерусалим". Идућег сата гласила је задаћа, као и она горе. Но успех је био још сјајнији. Нисам могао веровати да деца II разреда могу онако у појединостима написати све гпто су видела. Од 18 мушкараца, 10 њих није изоставило ни једну ситницу. Ред набрајања био је у свакога друкчији, што ми доказује саморадњу. Огроман успех овај приписујем бојама сллке. Прва није била обојена. Училн смо у II. разреду „Исус на свадби у Кани Галилејској", а с тиме у свези о пресушаствљењу на св. литургији, и о звонењу великог звона на кули црквеној у тај час. Идућег сата гласила је задаћа: Напиши ми на твојој таблици за што звони у три пут на кули велико звоно за време св. литургије? А друга опет овако: Шта бива у св. цркви, кад на кули звони у трипут велико звоно, Примери задаћа за III. разред: Напиши на твојој таблици о коме си учио у I., у II—УШ., у УШ. IX. X. XI. ХП. члану символ вере!? Или: Које је видљива страна код св. тајне куштења, миропомазања и т. д. ? У чему се разликују степени свештенички: епископски, през витерски и ^аконски ? и т. д. Примери задаћа за IV. равред : Шта се догодило кад је Бог даровао заповести на гори синајској ? Ко нам је показао пример постојане молитве, и како је то било? — Наброј ми све освећене ствари које ти знаш! и т. д. Јамена н/С 15. II. 1906.

Матине етатиетичке таблице. Вие. сл. Саборски Одбор одредиоје, да се и код нас води статистика Већ у овом листу било је нешто о том у опште говора, те појединце о неким тисканицама, које се имаду испуњавати за ту статистику. Мени је дошла до руке једна тисканица под насловом III. Епархија. — Само људи, који нијесу ни чули за статистику, могли су овакови Формулар штампати и послати га, да га „испуни одређени орган епарх. управе, да удари печат те управе и да га потпише". Кад би се тачка по тачка тога „обрасца" подвргла строгој критичкој анализи; не би свршио дуље времена. Један дио овога „обрасца" односи се на податке о епархији, а други (мањи) на податке о жупанијама, које се налазе у тој епархији. Ко не вјерује нека набави Формулар, па ће се увјерити. Док би се испунио у том „обрасцу" наслов „Име епархије", требали би деценији. Јер се ту ништа мање не тражи него историја дотичног владичанства. Ко је за то способан, није тешко — одговорити. — „Постанак и развитак епархије: које године је основана, које основао... Важна писма која се на оснивање и развитак епархије као такове односе... Навести... за сваког појединог (т. ј. еиископа, који је био на управи те епархије) године управе и главније о раду за епархију као такову". Не знам, како ће ти подаци иснасти код које епархије, а знам у напријед, да ни приближно (и стотину пута ириближно) не ће бити ни најмање истинити. Згодно је рекао један брат свештеник, да ће биљежник епарх. управе у Плашком лако одговорити на ово питање у „обрасцу", јер ће рећи „ирилежеће под •[• три књиге (уз поврат истих гесоташЈо) проте пок. Мане Грбића „ГорњоКарловачко владичанство" и „Шематизам" од год. 1897. (1 књига) дају приближан одговор на иитање у обрасцу „Име епархије", а шта ће бити с другим биљежницима, ја не знам, Зар ти људи хоће, да од „одређеног епарх. органа" начине једном својом одлуком најкри тичнијег историчара? Њиховјетај поступак добар и могу већ на њега патенат добити, јер су они таким својим одлукама „стварала" и „створили" историчаре. Зар ником не пада на иамет,