Srpski tehnički list — dodatak
„српски технички лист“
_ Год. ХУШ — 1907. |
облику сличне једначини 10), која даје моменат за средњи попречни носач.
На послетку, помоћу утицајних линија Зе“) и 1ћ) можемо одредити максимални моменат у конзоли, која носи праг 2 у сл. 9). Једначина овог момента имаће облик, Мх' =
=» Рђућт а бту...17).
6. Пример. За друмски мост у сл. 2) и 6). одредити максималне моменте у подужним носачима 3, #' и 1', изазвагв колским возом према сл. 5), људском навалом р = 400 којма = == (),, уз џ сталним теретом конструкције,
Према ранијим излагањима за железничке мостове биће јасно, да је утицајно поље подужног носача 3, ограничено попречним носачима Еп и Епл и подужним 2и 4. Површина тога поља нека је Ка; утицајна линија момента Мег, за пресек у средини носача 3, као најнеповољнији, престављена је у сл. 24'), а утицајна линија за редуковано оптерећење ЕР] и Ке истог носача 3, са површина лево и десно од његове осовине, престављена је сл. 22'. Помо;у тих утицајних лин ја, над којима су означени вероватни најнеповољнији положаји покретних терета, и ранијих једначи на 6—8), био би први вероватни максимални моменат Мх“, изазват распоредом концетрисаних терета Р, и Ра, од точкова симетрично постављених кола према носачу 3, сл. 6). Томе оптерећењу придружује се људска навала 5 и 5, иза кола, и стални терет конструкцује 6. С обзиром на сл. 6) биће:
бре ВР О ПОН пе а) АЕ Зи аене = Кр = 041,004 = ОбиС = Вар, ако је р: стални терет на 11" (овде терет патоса.)
Отуда, Мх', => А Рђу + 2 Оту = Рафђу1 + + Разу» + Чу: + Бађу» + Рерцу. --· 18).
Други вероватни максимални моменат Мх", за исти носач 3, добијамо, постављањем
задње осовине само једних кола (т,чкови у сл. 6. црно означени) тако, да један од точкова дође у средину носача 3. Остатак утицајног поља, позади и са стране кола зами : ља се оптерећен људском навалом. (Служећи се у овом другом случају утицајним линијама 20) и 21') имаћсмо за тражени моменат јед-
начину, Мхг = Х Ру + Е бу= Ру, +
+ Бру: + Зутуг = Заувуг + Еарту... 19).
Већи од момената Мх',,и Мх",биће у исто време стварни максимални моменат за не-
· сач 3, и он је меродаван за изналажење ње-
гових димензија.
7) Пример. На основу изложеног, за одргдбу максималног момента у носачу 3, а с обзиром на сл. 6) к утицајне линије 20') и 27), биће максимални моменат у подужном носачу 4# изражен једначином, Мх = 2 Ру +
+ 2 су = Ру, 7 Уатуг + Зибуг + 5ејув + + РЕлриу.... 20), у којој поједине коли-
чине имају слична значења, као у једначинама 18) и 19).
8. Пример За подужни носач !') у сл. 6), у којој је назначено најнеповољније оптерећење, за добијање максималног момента (види точкове црно означене), биће меродавне утицајне линије 2е') и 2]'), из којих
следује моменат, Мх = 2 Рту + Ру Мо Рађул + Зитул Еј Батвув -1- Рарију а
9 Приме'. Лако је увидети, да максималне реакције Кз, које подужни носачи !' и + предају попречном носачу Е: односно подужни носач 3, попречном носачу Еп, добијамо помоћу утицајних линија Ја)и 6]) за носач 1' да' и 67 за носач % 2в и бе за носач 3. Најнеповољнији положаји покретног оптерећења (колских точкова), за све ове реакције Ва, означени су над самим утицајним линијама га') и 2в'). Остатке површина уткцајних поља, замишљамо покривене људском навалом р = 400 кгллаз = 0,4 пп Саме реакције Вз, биће у опште дате једначинама облика, Вв = Б; Руу + 2 буу.. 22).
10. Пример. Рачунање максималног момента за средњи попречни носач Еп у сл.)
џ 7). код друмског моста.
Утицајно поље попречног носача Еп ограничено је главним носачима, и попречним Ег и Еп. Утицајна линија редукованог оптерећења, односно реакција Кти Кг, изазватих у Еп оптерећенима лево и десно од посматраног носача, престављена је у сл. 7 к). Утицајна линија за максимални моменат МХ,