Srpski tehnički list

БРОЈ 6

|| секција. Успони 7—10%,. Узећемо и

М овде ђ = 3,715, дакле М = 3,75.120 = 450 к. сн.

72 Онда је отпор 2 ==>=5 + 50) + 10, ставимо ли,

пробе ради, 2 = 11", 8 (58 км.) онда ће бити

14,8" И 5 =>=5 + 70 + 10 = 25 + 318 + 10 = = 15,62 кгр. на ! тону тежине а укупан отпор 2 = 2. 0 = 15,62.145 = 2270 гр. ___М. 75 45015 а = <= 79970 = 158, дакле се слаже са узетим 2.

МУ секција. Успони 10—1 ду. Узећемо брзину 2 = 13",8 (50 килом. па ћемо видети да ли напрезање котла "н прелази дозвољену гра-

ницу. а 6 “5 20

са

+ 12 = 17,9 кгр.

укупни отпор 2 == 0 = 17,2. 144 = 2500 кгр.

2) 9500. 13,8 (ава Маине МУ == љ == === == 25) 75 15 коњских снага, а напрезање биће М 460 ПРЕ ај 3,83, дакле на-

презаље нешто јаче од средњег дозвољеног; но

пошто успон !%Зув долази врло ретко и кратко |

траје, то смемо за то кратско време котао на-

прегнути до тј = 3,83.

У секција. Успони 12—14,6%,. Узмимо брзину 2 = 19" (48,9 килом.), онда ће бити 2=25 +

2:

12 70 + 14,6=2,5==2,06 -- 14,6 =19,16 на 1! тону тежине.

2 == 0 = 19,16..145 = 2780 кгр. 20 2180.12 + ПИ ТВ ТЕ 445 коњ. сн. = У 19" (439 н = одати увала смемо узети 2 12" (43,2 километара).

ОДРЕДВА ГЛАВНИХ ДИМЕНЗИЈА

СТРАНА 157

Дакле котао са 120 квадр. мет. ефективне грејне површине биће, при дозвољеном напре-

зању р довољно јак, те да машина буде у стању

да вуче воз од 1920 тон тежине (без машине и тендера) са основном брзином 55 километара а исто тако и воз од 75 тони тежине са брзином 70 килом. (до успона Зи). При том котао чије без разлога штеђен, т. ј. напрегнут је што је могућно јаче али не преко дозвољене границе, те је тако од котла извучено толико користи колико је само могућно. Да смо узели јачи котами, са већом грејном површином, онда би напрезање котла било слабије, јер би већа грејна површина била кадра да од исте топлотне множине (од исте количине сагорелог горива) прими у се више топлотних јединица, да дакле са истом количином горива даде више паре — да економичније ради. Но одвећ велика грејна површина чини да је котао одвећ тежак, усљед тога неизбежно трење машинских делова је веће, машина се теже креће, те ове рђаве стране поред тога што је тежи котао и скупљи, потиру добре стране великога котла. Ја саму овом извођењу горе узео од прилике средњу тежину котла, средње напрезање, тако да котао не испадне без нужде одвећ тежак а да у исто време и напрезање не пређе своју дозвољену границу. Овом условима одговараће котао од 120 квадр. мет. ефективне грејне површине.

Ја сам у почетку, да бих у опште могао отпочети са рачунањем, узео тежину машине од ока Ом = 10 тона. да одредимо сад ову тежину са већом тачношћу. Она се налази из овог израза

пЕ М.Џ "Н дв -- бт + ом = ЈУ 15 ВИ |

У овом изразу треба место 2 ставити његову вредност, коју оно најчешће има, а то је за успон Зу (који најчешће долази) и основну брзину % = 15,3" (55 километ.)

2 = 2,5 - 70 77 3 = 8,85 кгр. 2 == ф = 8,85. 190 = 1680 кгр.

М 2)

1680.15,3

75 = 342 ~ 340 коњ. снага.

21