Srpski tehnički list

БРОЈ 6

ОДРЕДБА ГЛАВНИХ ДИМЕНЗИЈА

СТРАНА. 159

обратно). Као средње, најпробитачније, пуњење

Зп

за путничке и брзовозне машине јесте 0,95

и њега ћемо на највећем делу пруге употреб= 0,25 биће у==0,74

5п

љавати, Зар = 10 атм. и а

и р, == 0,45. р = 0,45. 10 = 4,5 атм. Заменив

ове вредности у изразу за 4 добићемо ј/ 1680.1,73_ (=

0,71,4,5.0,58

Но овај отпор теглења 2 = 1680 кгр. има локомотива да савлада у стању постојаног кретања влака са нормалном брзином (0 = 15,3"), када је дакле влак прикупио у себи живу силу што одговара његовој тежини и брзини, и са снагом обају цилиндара, уједно. При стављању воза у покрет, т. ј. при прелазу из брзине (0 у брзину

с 4 () БИ

2, локомотива сем савлађивања, овога отпора ,

мора још да саопшти влаку и брзину о, да дакле произведе убрзање које одговара повећавању

брзине „од 0 до. Осим тога, пошто се лако |

може десити да се, у тренутку када влак треба да се крене, клип једнога цилиндра налази у мртвој тачци, то онда сам други цилиндар мора кадар бити да развије сву нужну покретачку снагу, која ће све отпоре савладати и ставити воз у кретање. Да видимо сад да ли је сваки од наших цилиндара са пречником 4 =- 40" појединце кадар да развије потребну снагу. Укупни отпор што се има да савлада, при стављању воза у покрет налази се из 2 + 8:52, + 1000. 2

зе 2! — кгр. на 1 тону те-

НЕ

жине влака где је 2, отпор теглења у почетку |

кретања (2 О)

(02 го = +) 9 50 -- 3,0 =5, кгр.

д убрзање теже = 9,81":

| број еекунада за које треба да се постигне нормална, прописна, брзина 2. За путничке и брзе возове то време | износи око 9 минуте =

#.60 = 120 секунада. Заменив ове вредности до- |

бија се

за 5 = 15,8" (У = 55 киломј...

Пошто су код путничких и брвих возова сви вагони међу собом круто везани и образују као једну круту целину, то се целој тој маси воза мора саопштити убрзање, с тога покретачка, снага локомотиве у почетку кретања воза 22

„мора бити најмање равна.

За о = 15,3" (У = 55 килом) Да == га. 0 = 19,62.190 = 3730 вгр. За 2 = 19,4" (У = 70 килом.)

Да == а. 0 = 93,8.145 = 3450 кгр.

Оволику снагу мора кадар бити да даде сваки од цилиндара за себе, када се клип другога цилиидра налази у мртвој тачци. Кад бисмо и за овај случај (стављање воза у покрет са само

5 једним цилиндром) задржали пуњење –= ~ == 5 онда би цилиндри испали 9730 аа 3150 ~ 1680 __- У 1680

пута већег пречника од израчунатог, те би тако дилиндри испали врло велики (4 = 59,6" гезр. 57,4"). но пошто стављање у покрет траје само врло кратко време, највише 2 минуте, то за ово. кратко време можемо узети и веће пуњење 5р

8 отворити, да би пара са што већим напоном улазила у цилиндре.

Да видимо сад. колики треба да је пречник цилиндара па да сваки од њих за се са овим

= 0,75 — 0,80, а и регулатор ћемо што већма

| највећим пуњењем буде кадар да даде нужну

покретачку снагу Да. За тако велико пуњење индицирани је напон ј; паре приближно раван адмисионом, смањеном за отпорни напон паре (пред клипом) 1,95 атм. Тада је и ковфицијенат у већи и то 7 = 0,85. Пошто се тада и регулаторов отвор (отвор парне уставе) узима што већи, то је адмисиони напон

р = 0,95 (ре — 1) = 0,95. 1! = 1075:

Онда је покретачка снага, коју сваки ци-

· линдар за се са тим пунењем и са пречником

Руда (је те |: Фет 8 281 == 2) (р === 1525): # • 9 40",3,14 0,58 = 0,85 (10,5 — 1,95). У 173 = 9290

8,85 ++ 2.5,5 | 1000. 15,3. _ - | | 8 ; 9,81. 190 — 1962 кгр.на 1 тону за 2 = 19,4" (У = 70 нилом.).. . 2, =

10,9 + 2.5,5 | 1000. 19,4 иза. ја 8 "9,81. 100 — ~ „о нгр. на! тону

Цилиидри дакле са пречником а = 10 неће бити у стању да сваки за се произведу потребну покретачку снагу за стављање воза. у покрет, јер су отпори 2а = 3730 одн 3450 кгр.

· већи но што је највећа снага да, коју је у стању

21“