Srpski tehnički list

Број 6

ШАМБЕРЛАНОВ ФИЛТЕР

СТРАНА 161

НАПОМЕНА

Још у почетку 1891. год. поднео сам г. министру грађевина моје радове: „Основа за грађење локомотива“ и „Одредба главниг димензија једне локомотиве за путничке и брзовозне влаке, с обзиром на уоптребу сењског угља као горива“, с молбом, да се о државном трошку оштампају у засебне књиге, а мени да се за уложени труд одреди пристојна награда, но с тим, да се оба списа најпре оштампају у „Техничком Листу“, па да се онда прештампају у засебне књиге, од којих би се извесан број примерака уступио инжињерском удружењу. Г. министар је дао да се ови радови прегледају и оцене, ади машинско одељење жељезничке дирекције, коме је као надлежном дата ова стварна оцену и реферисање, није ове радове ни до данашњег дана прегледало ни о њима реферисало, и ако је за то имало времена годину и по дана. Ја нисам хтео дуже да чекам, јер сам видео, да нема изгледа, да ће се у скорој будућности приступити прегледу и оцени, с тога сам их изузео натраг и предао уредништву „Техничког Листа“ да их штампа.

Непријатно ми је што сам ово морао да напомпњем, али на то ме је нагнао овај разлог. Ја сам у спису „Одредба главниг димензија једне локомотиве за путничке и брзовозне влаке, с обзиром на употребу сењског угља као гарива,“ одређујући димензије огњишта и димњаче на основу особина сењског угља, извео закључак: да се сењски угаљ може економично употребити им отклљонити избацивање варница из димњака а с тиме и опасност паљевине само тако, ако се површина огњишта, натрави што већа. а нарочито је зарад тога нужно да се димњача продужи, чиме би се могља избећи употреба варничарака. Ово сам писао када ни на једној налиој локомотиви није била продужена димњача. Сада, пак, када се овај спис даје у штампу, имамо пет машина са продуженом димњачом, што је све извршено додније но што сам ја писао. Да се не би дакле мислило, да ја сада предлажем нешто, што се већ надази на нашим локомотивама потребно је да изнесем ову напомену, те да се види да сам ја о томе писао

пре, пошто је то бидо извршено на ма којој нашој машини, а што то тек сада пзилази на јавност узрок је само тај, што је рукопис скоро три године лежао које код г. министра граћевшна а које у машинском одељењу жељезничке дирекције.

У првом спису изложени су основни принципи за грађење локомотива. Пошто је израда једне књиге, која би обухватала све што се односи на грађење локомотива, врдо замашан посао, да бих га могао од једном, без прекидања, свршити, већ се на томе има дуго да ради, то сам намеран да тај посао отаљавам у одломцима, колико ми кад време буде дозвољавало, и да тако поједине одељке дајем у штампу, па кад сви буду готови да се онда скупе у једну целину. Ово је мислим најподеснији начин, јер се са оним што је готово може служити док остало не буде свршено; осим тога, тиме се даје могућност да на овоме послу раде више лица.

Дело би пшло овим редом: најпре теоријска основа, на којој почива грађење локомотива; за тим конструктивни део где би се описали сви саставни делови локомотиве, њина конструкција, одредба димензија и рад са њима, и најзад историја развијћа локомотива, где би се описали разни системи локомотива и њин развитак у хронолошком реду. То је природан пут и тако би се развила једна потпуна ручна књига за грађење локо- · мотива.

У другоме спису изложена је одредба главних димензија једне локомотиве за путничке и брзовозне влаке, с обзиром на употребу сењског угља као горова. У њему су примењена правила, постављена у првоме спису, и он може послужити као основа за пројектовање наших локомотива у опште, а посебице путничких и брзововних локомотива,

Уз ово дело приложићу и речник техниаких израза за машинску струку.

18. октобра 1893, г.

Ниш. Св. Недељковић

МАШИН, ИНЖИЊЕР.

ЈОАМБЕРДАНОВ (СНАМВЕАЉАТО) ФИЛТЕР

ПАСТЕРОВ СИСТЕМ

за водоводе, као и за воду која није под јаким притиском, вино, пиво и друге течности

ПАТЕНТОВАН У СВИМА ЗЕМЉАМА,

Искључиво право фибрикације за Аустро- Угарску МАТНТАВБ ТЕГГЕКВТХ

ДВОРСКИ ЛИФЕРАНТ

ПЕШТА.

Ш стовве Миза ђаптсазве Мг, 14.

——

А, Ваљак за Филтрисање В, врх од ваљка за отицане течности. С, учвршћена, ваљка, са гумованим утисцима,

р, метални огртач. Е, Унутрашњи простор водом напуњен. Е, доњи део за скупљање течности.