Srpski tehnički list

Број 7

отуда и Ми=== И

1

Узмимо да је овај максимални моменат нпр. у С (ел. 5. за произвољно оптерећену греду, нека је А реакција и Р, оптерећење на делу греде АС, даље је х одстојање тачке С од краја а х, одстојање тежишта терета Р, од тачке с онда је моменат у пресеку С:

М= Ах—"Р. ж (23)

За пресек који непосредно лежи до овога (С), чије бескрајње мало одстојање кад означимо са «4, занемарив бескрајње мало увећање терета Р,, усљед додатка узанв пантљике биће :

М = Ае а) — Ра + а)

али пошто мора бити М=М дејствује М „„ то ољедује: Ах — Р,х = Ах –а — Рех, + а)

1

= И да = Роже Рао

„ ако у С заиста

или Ае | “== О

Ова једначина може бити само онда равна нули,

ако је и А — Р, = о, дакле и ма ех Ако је још нужно да мора бити и терет Р, = В,

који се налави на другом делу греде |СВ), онда, сљедује став:

Опасни пресек једне произвољно оптерећене греде, а на крајевима слободно подупрте, дели исту у таква два дела АС и СВ, да је сума те-

5

Е овна

ИЗРАДА ПЛАНОВА ВАРОШИ 1 ВАРОШИЦА

СТРАНА 159

_рета на сваком делу греде равна величини реанције дотичног дела.

Помоћу овога става лако је одредити положај опасног пресека, па по томе и максимални моменат.

Ово важи не само за подједнако подељени терет, већ и за концентрисане терете, и доказан је Факат у примени последњега, да само при концентрисаним теретима опасан пресек мора увек да лежи и у једној нападној тачци тетета.

За систему појединих (концентрисаних) терета и произвољни пресек, који одстоји за х од левог ослонца, моменат савијања достигнуће своју највећу вредност М „, ако се над пресеком постави један најтежи терет, а остали терети распореде лево и десно од пресека тако, да они на јединицу дужине буду по могућству једнаки т. ј. да буде

А % ПЗ

2[Р ђ

25

Дакле, максимални моменат треба одредити за пресек.

1) У коме при оптерећењу системом појединих терета лежи један од најтежих терета; и

2. У коме пресеку трансверзалне силезпрелазе из позитивних у негативне код жељезнич|ких мостова ставља се да дејствује у пресек један точак локомотивин, а код друмских мостова последњи колски точак.

Изузетно, кад мањи терети (запрега) иду напред, могуће је, да за произвођење максималног момента мора други [или трећи) тежак терет да лежи над пресеком.

(Наставиће се).

па, се

ИЗРАДА ПЛАНОВА ВАРОШИ И ВАРОШИЦА.

= не ==

Према многим расписима и наређењима, још поодавна, све вароши треба да израде своје регулационе и нивелационе планове. За ово остављани су им и неки рокови; па не само, да су им и ти једини рокови пролазили; но протекоше многи рокови, па ипак по неке вароши и варошице још немају ни данас те планове.

Знајући пак, да прво нисмо имали људе за тај посао спремне, а друго, што и потребе нису биле неопходне, ми неможемо пити оћемо, да кривимо ма кога за то. Што нас је пак нагнало, да говоримо овде о тим радовима, то је извршење досадањих а нарочито ових који су од пре 3—4 год. па до данас рађени.

У овим поменутим расписима, показато је ове шта треба да се ради, а тиме је управо и | цело упутство дато. Створена је могућност, да и окружни инжењери могу тај посао да раде.

Истина је, да данас има доста вароши, које имају своје регулационе и нивелационе планове, а неке још и данас то раде, а напослетку има | их, које јошги не мисле да томе послу приступе.

| Сви ови планови требали су, да се раде по поменутим расписима и упутствима, па ипак нису. Што пак нису радили онџ, по тим упутствима, који су се примили, није ништа, али неможе се | Опростити надлежнама што су их одобравали.

23»