Srpski tehnički list

== (19 =

Важно је поменути да се камен, који се употребљава за зидање, још никако не испитује на јачину и постојаност на мразу. Ми већ на многим местима, а особито у Београду, имамо довољно жалосних примера, где се камен после 10—19 година службе са свим раскокао и распао, и поред свега тога у нас се нигде још не мисли, да се такове појаве избегну испитивањеу постојаности камена на мразу, ма да су и справе и сам посао испитивања толико прости и јевтини, да би их могао не само сваки округ но и свака општина примењивати. У нас се то, за чудо, не ради ни у Министарству Грађевина ни у Дирекцији железница.

Исто тако за чудо је, да Дирекција железница не врши испитивање воде за напајање котлова и пиће по станицама. Несумњиво је, да је вода од веома велике важности на железпицама, — а особито на о-

нима са јаким успонима где сетроши много воде и горива. Безусловно би требало сваку воду испитати хемиски ин бактеоролошки, да би се могли решити на употребу њену за пиће и котлове. Испитивање воде такође није ни тешко ни скупо.

Железничка Дирекција није израдила опште техничке услове — нормалије — за трасовање пројектовање и извршење нових железница, који би послужили као упуство онима, који трасују илиизвршују железнице. Овај недостатак, који се осећа и сад, мора се, кад се посао развије и разграна врло непријатно одазвати на једноликост у извођењу и успех у раду, и требало би га што пре отклонити, што ће, уверени смо, Дирекција наших железница без одлагања и учинити.

Лир. Савић.

ПАНАМОНИ НАНАЛ.

Познато је да је Панамски канал прешао у американске руке, и да је од тога доба постао предмет велике пажње. Уједињених Америчких Држава као објекат, који треба да послужи њиховим трговинским и политичким сврхама.

Још у самоме почетку, кад су Французи, пре 25 година, приступили овоме послу, јединственом у аналима грађевинарства, много се дискутовало о томе, да ли да се канал сагради између Атлантског и Тихог океана у ниво-у или да се изради са уставама.

Стари Фердинанд Лесепс заступао је био гледиште да канал треба израдити у ниво-у, и по тој замисли радило се све дотле, док финансијске прилике тадањег друштва за грађење Панамског канала нису принудиле покретача овог гигантског предузећа, да пристане на грађење канала са уставама.

Слом, који је у брзо за тим наступио, није допустио да се посао у томе правцу приведе крају.

За канал са уставама изјаснио се и данашњи председник Уједињених Држава Рузвелт, па је ва;тим и заступнички дом усвојио то мишљење са 110 против 36 гласова, и ако је прошле године једна комисија састављена од домаћих и страних инжењера била ми= шљења, да канал треба извести у ниво-у.

Чак и један одбор америчког сената био је за канал у ниво-у, због бојазни од земљотреса.

При свем том у својој седници у 8/л1 јуна 1906, г. Сенат је решио са 36 против 31 гласа, да се канал сагради са уставама, и тиме је ово питање коначно скинуто са. дневнога реда.

Из овога се види да и у великом свету, у граћевинским питањима немају свакад превагу · технички аргументи, него да су у многим приликама претежнији финансијски и политички мотиви при решавању сложених задатака.

Н: М.

Пнеуматичко чишћење вагона.

Ове се више одомаћава чишћење разних просторија од прашине исисавањем нарочитим ваздушним црпкама. Овај начин чишћења може бити подједнако корисно примењен како за чишћење индустријских радионица такс и за домаће просторе и железничке вагоне.

Принцип је врло прост: прашина из тих просторија се исисава помоћу нарочито за то удешене сисаљке, која је витким цревом или рукавом везана с ваздушном црпком. Разноврсне конструкције таких апарата разликују се само у детаљима, којима је сврха,

да употребу тих справа начине што простијом, а дејство што рационалнијим.

Има већ много примера, достојних подражавања. за чишћење вагона овим начином, особито за вагоне који се кратко време задржавају на станицама без употребе. Резултат оваког механичког чишћења не може се ни упоредити са журним чишћењем метлом, где се прашина само подиже и претерује с једног места на друго а не изгони напоље.

Раније су већ били у употреби апарати који су механички истресали јастуке и други намештај, који