Srpski tehnički list
— 151! —
У а ај : 176 МЕ
лакше, што је закон донесен за Велику
Школу, које више нема, а не за Универзитет, |
који је свакојако на 'вишем степену него Велика Школа, ч коме се' не "сме унмжавати углед у земљи пш на' страни (о овоме ћемо још говорити.) на МИ ИВ 63 Нађе ли се, да је овако тумачење пемогуће, онда је право свршенв техничаре (који немају одличан успех) постављати за указне чиновнике са платом подинжењера, па их упутити на техничке редове, јер то закон не брани ни за нешколоване, а још мање за школоване људе ; ___Учини ли се ово, постићи ће се троје: број потребних страних инжењера смањиће се, задовољиће с; правда и сачуваће се за
државну службу многп одлични техничари (и ако немају одличне сведоџбе), који сада беже на све стране од бедне практикант ске плате.
Морамо напоменути, да ваља воднти рачуна и о томе, да нису свакад најбољи и одлични они, који пмају одличну школску сведоџбу, то решава пргкса п рад, који инжењеру дају свакога дана сведоџбу и диплому.
Да ли ће ове речи пасти на плодно земљиште или голу стену у Дирекцији, Мини-
„старству Грађевина и Техничком Факултету
ускоро ћемо видети. ] | Бор.
Поплава пруге Ниш--Ристовац.
Читаоце Техничког Листа свакојако ће интересовати да сазнају што детаљније о поплави на прузи Ниш—Ристовац и о штетама, које је вода нанела прузи од 25-11 до 4-ТУ-1207 год. |
Јужна Морава почела је нагло надолазити 24 марта. Тог дана је падала јака киша која је допринела, да вода још јаче надође. Киша је нагло почела отапати велики енег с планина кога је било 2—6 метара дебљине. Али тај дан још није било нигде опасности за пругу, јер вода није била сувише порасла а и једно 2—3 сата после подне надолажгње воде је било застало. Само на два места била је вода допрла до шљуначног застора и то на километру 259,00 између Белотице | | код села Чапљинца и на км. 350,200 између Врањске Бање и Врања.
Усљед непрекидне кише 24-ог марта наишле су све планинске реке и потоци у таквој мери, да је већ ноћу између 24 и 25 марта пруга на неколико места нападнута, оплављена а местимице била и проваљена.
» Већ 25 марта изјутра приспеле су биле прве вести о прекидима пруге. Пруга је била проваљена између Лесковца и Грделице. на два места (код. КМ. 300). Ту је однесен мост од8 метара распона, тако да је десни тумбас сасвим, однесен да му трага нема а леви се јако накривио.
Одмах иза тога моста до великог Грделичког моста на истом километру био је однесен и насип на дужину око 80 метара; тако да је леви обални стуб моста био сасвим разголићен и опкољен воцом, _
Сем тога било је јављено да је било и јаких
кварова на деоници пруге између Врањске Бање и Врања. 25-тог марта није се могао предузети никакав
рад око поправке пруге јер је вода јако драла и насип на килом. 300 непрестано све већма одроњавала.
На деоници од Врања ка Ристовцу готово су сви мостови били јако изложени нападу воде али се могло успети да се осигурају конуси на. крилима мостова и мостови сачувају.
Насип у станици Џепској почео се ронити на неколико места, Зато је одмах предузето осигурање његово. Издате су биле наредбе да се баца камени тиме спречи даље одроњавање. |
У великом тунелу идући к Владичином Хану између постаје Момин камен и Влад. Хана било је воде 15 см. над шинама, на 200 метара дужине с
врањске стране. А и део пруте пред тунелом с исте
стране био је поплављен на дужини од 150 м.
Мост на Морави иза тунела на килом. 326,--000 био је нарочито на низводном конусу десног обалног стуба јако нападнут. (Овде је насип био однет до испод колосека. Набацајем камена одбијена је вода и мост је сачуван. Вода је Код тог моста надошла била скоро до прагова.
Од овог моста па све до могта преко Мораве на км.343,--–300 између Прибоја и Врањске Бање није било квара, јер је пруга удаљена од Мораве. Али сам мост био је јако оштећен, и то на оба стуба с узводне стране. Осигурања која су ту била и конуси порушени су. Вода само што није провалила насип на обе стране код стубова. Енергичним радом целе ноћи, 25
' марта, успело се, да се насип одржи и пруга привре-
мено поправи. Одатле па све до км. 350,-–200 између Врањске
Бање и Врања није било квара. Али на томе месту
(км. 350,4-200) пруга је била проваљена на дужини од 400 метара. Али се право стање тада. још није могло тачно констатовати«због велике воде.
Ни сутрадан 26 изјутра није се могло прићи
оштећеном месту нити тачно стање утврдити. Видело