Srpski tehnički list

мале

вором о грађењу овог другог тунела како је то предвиђено. Предвиђено је да се грађење изврши за седам година. ЈЕ

Конкурс за пројект друмског моста преко Хогг-5 бота у Штонхолму. Други одељак финансијске управе града Штокхолма у Шведској расписао је мебународни конкурс за пројек једног моста од камена или бетона на три свода. Према програму и техничким подацима које општина даје, тешкоћа је у томе, што је врло незгодно земљуште за фундирање тумбаса, који имају да се поставе врло близу постојећих зграда. Тражи се; нацрт основе и изгледа као и пројект за скеле, свеу размери 1:100; пресек кроз сводове тумба се и речне стубове с потпуним нацртом за фундирање у размери 1:50. Графички прорачун свију делова за различно оптерећење а поред тога и перспективан изглед. Сем тога треба да се приложи опис самог грађења и материјала од ког ће се мост градити, распоред самог грађгња. и прорачун маса како би се могао склопити предрачун коштања који не сме прећи 400 000 круна Појединачне цене дане су у самом програму за кон. курс. Архитектура моста има да се прилагоди архитектури државних грађевина на јужној страни Мотт-УЕгош-а, Пројект се има поднети до 15. децембра 1907. г. Оцењивачки суд састављају: г.г. шеф грађења А. О. АЈгш2: главни интендант Ј. С. Сјазец; архитект Атоп Јоћацзоп, поручник Р, А. Глпдајај и професор С. Ј. Марте. Награде су: 1. 7000 круна, ЏП. 4000 круна и 11. 3000 круна, сем тога општина задржава право да и друге пројекте откупи по цену од 1000 круна, ако на то пристане утакмичар, т.ј. ако. унапред не изјави да не пристаје. Награђени и откупљени пројекти улазе у неограничену својину општине Штокхолмске. Програм заједно с осталим актима и плановима може се набавити за 25 круна од грађевинског одељења општине Штокхолмске (Вусепада Копбог.)

Ј,

Играл: шта за децу на крову, Већ поодавна постоје у Њујорку куће на чијим је крововима удешено игралиште за децу. Сад се у Бечу подиже нова општа болница на врло уском земљишту које је неподесно за проширење. На тој болници биће на крову подигнута башта и игралиште за децу. Сем овога већ постоји у Бечу једно дечје игралиште на крову раденичке зграде на Отакриту. План за то израдили су били архитекте

Отпафбејп и Епећук ЈЕ

Пропао мост при монтирању Преко реке Поџђа код Та Каззе на граници француске и „Швајцарцске, постајао је друмски мост од дрвета, саграђен пре петнајест година. Сад је тај мост требало заменути гвозденим и француска управа друмева предузела је тај по сао. Носач моста је решеткаст и био је састављен на швајцарском земљишту, па су га потискавали на француску обалу. Потискивање је било довршено 17. јула о. г. и требало је само носач спустити на лежишта. Али услед непажње при раду с винтовима носач се претури и падне у воду с висине од 18 метара. Цео је

носач извијен и потпуно пропао раденици њих 5 на броју благовремено су се спасли, | Ј.

Таласав 'облик горње површине шина (услед употрабе. Кад се колосек железнички преда саобраћају онда одмах настану промене на шинама. Између осталог, неколико месеци, јеве се на глави шине попречне удаљице и узвишице, које су међусобом спојене благим кривинама. Овој појави још се незна прави узрок. О том је било до сад много дискусије. У једном вкапису г. А. Рашјоп студира поново то питање.

Да би се изравнали ти таласи обично се на локомотиви обеси хоризонтална папуча, која се помоћу. једног завртња удгси тако, да тачно належе на шину. На додиру са шином има четири блока карборуидума 0,15Ж 0,075 м. који стружу шину и, изравњавају је. Г. Пантон међутим препоручује место четири само један комад и то да се употреби кад је време влажно. Он је на тај начиџ добио добре резултате. Али су то само привремене поправке и зато треба нарочито проучити

после

дејство возног материјала услед кога се ти таласи ја. вљају. Према снимљеним профилима бандажа на точковима возног материјала железнице Глуегроој Оуегћеза КаПуау и на" разним елекричким железницама г Паитон приписује ову појаву или томе што се управни венац бандаже сувише оједе или томе што моторске осовине гола нису потпуно 'паралелне. Ова последња грешка у монтажи осовина код електричних кола бива из дана у дан све већа, услед тога што су мотори и зупчаници увек на једној страни те теже да још већма поремете паралелан положај осозина. Најзад као трећи узрок појави таласа на горњој површини шина, наводи и недостатак код кола на триковима кад трикови нису довољно крути. Писац захтева да железничка управа наименује комисију која ће то питање расветлити.

И Епојпсеппо Хеу5 у свом бсоју од !1. априла такође проучава ту појаву, која је обична на електричним трамвајским пругама у Енглеској. Он описује поред оне папуче с карборундумом још и два нарочита апарата за саструживање тих таласа. Један је апарат сталан а други монтиран на колица и носе тоцила (кружна) која су покретна у свима правцима креће их електрика, струја се добија са тролеја.

Врло су у распрострањеној примени по лондонским улицама, Халифаксу, Ливерпулу и т д.

Ј.

Бетонски шипови система Каутпопд. Пре кратко времена фундирана је на шиповима од бетона кула за изгед на обали Копеу Гапд-а (Њу-јЈорк) која је висока 213 метлра а тешка 8000 тони. Кула, својом 88 мет. широком основицом, лежи на 41 бетонском стубу, који су у три концетрична реда, поређани око једног средњег стуба. Сви ови стубови ослањају се на роштиљ од двогубих 1 носача који је испуњен бетоном. Преко роштиља, целокупна тежина конструкције преноси се на 815 шипова од бетона система Ла утопа. Шипови имају на доњем крају пречник од 0,20 м. а на горњем 0,50 м., армирани су уздужно са по пет гвоздених штапова од 20 м. м. дебљине а залазе за.