Srpski tehnički list

по

О значају друмова ненад и сад.

(Наставак)

На завршетку да укратко изложимо: како се данас гради и одржава у добром стању горњи строј друмова.

Према строја римских друмова цени се да му је дебљина износипа местимице до једног метра, да је дакле горњи строј римског друма био тако рећи зид хоризонтално положен, озидан малтером па и цементом.

остацима горњег

Сада се тако не ради и друмови ако и неће моћи издржати зуб времена у оној мери колико су издржали стари римски друмови, ипак за саобраћај нису лошији но што су били стари.

Данас је главно да се по друму изради чарста непробојна кора, довољно јака и елестична, да одржи највећи терет, који друмом може проћи, а да се та кора не пробије, не повије. Чак та кора не мора бити ни много дебела, само ако лежи на чврстој подлози и ако је на свима тачкама подупрта.

Друмови се сад најчешће израђују као шосе, од ситног камена —- туцаника или шљунка помешаног с обичним речним или брдским песком. Такав горњи строј довољно је да има око 20 см. дебљине и да образује чврсту кору.

По француским друмовима вршена су мерења дебљине горње коре па је нађено да знатан број друмова француских, по којима се врши врло живи теретан саобраћај, нема већу дебљину горње коре од

5 см. има их где та кора

износи 10 и преко 10 а врло мало их је преко 15 см. добљине. И сви ти друмови нису лоши, већ напротив врло добри. — Из тога РОигапа - Сјаује изводи да је за добру конструкцију горњег строја доста 20 см. дебљине.

Да бисмо могли постићи, да нам горњи строј друма буде чврста и еластична, за воду. непробојна кора, која даје што је могућно мање отпора вожњи, морамо се постарати у првом реду да подлога те коре буде чврста и оцедна, да материјал, од ког се гради горњи строј, буде чврст еластичан и трајашан -—

уопште подесан за тај посао и најзад, да се тај ма- |

теријал добро уради.

Понајчешће се за израду горњег требљује камен; и ми ћемо се овде позабавити проучавањем најобичнијег начина израде горњег строја друмова, шосирањем.

Постељл. У трупу друма ископа се постеља на ширину коловоза. У ту постељу се цоцније разастре туцан камен или речан шљунак. — Ако је постеља од иловаче или њој сличне земље може вода да раскваси постељу, те да камен под теретом точкова тоне у постељу а блато да провире. Што је мање умб и иловаче у постаљи то је постеља све сигурнија и псстојанија. Али редак је стучај, да постеља буде потпуно чиста од иловаче, Зато је први посао који при изради горњег строја треба предузети: да се постеља тако удеси како ће се вода што лакше и што

строја упо-.

брже сцедити с постеље, ако којим случајем падне или је буде било у земљишту, како не би расквасила подлогу горњег строја. , :

Камење, од ког је горњи строј, може да пропада у земљиште и услед местимичког попуштања постеље.

Да не би наступило такво местимичко пспуштање и слегање подлоге под теретом точкова, треба се постарати да се притисак точкова распореди на што веђу површину подлоге, те да буде што равномернији. "Дно постеље може се израдити или хоризонтално или у нагибу. Хоризонталну :овршину најлакше је израдити и таква постеља, пошто се горњем строју даје попречан нагиб од средине на обе стране ка ивицама има ту добру страну што чини, да је дебљина горњег строја у средини пута где кола највише пролазе нај-

| већа. Али таква хоризонтална површина постеље има

и своју незгоду. Ако вода случајно продре до подгоге она онда ту и остаје — не отиче; или ако и отиче, онда то бива по уздужном паду друма, те се зато земљиште раскваси.

Нагнуто дно постеље може се извршити двојако или је дно паралелно горњој површини горњег строја; или је под мањим нагибом. Овакво дно постеље теже је израдити али му је добра страна што вода брзо може отицати најкраћим путем са средине ка ивицама. Недостатак је, што је на средини друма у том случају дебљина горњег строја мања но онда кад се изради постеља потпуно хоризонтално. Међутим ако се постеља нагне под мањим нагиб м него ли што је попрачни нагиб горње површине друма, онда сеи тај недостатак отклања.

дакле споро,

Кад је доњи строј лош, глиновит, онда се мора прибећи и вештачком припремању подлоге за горњи строј. Први је начин: да се постеља дренира.

Дренажа бива или помоћу цеви или помоћу

ровова испуњених каменом. Том дренажом се постиже,

да се вода, која се ма на који начин прикупи у постељи друма, брзо одведе у ровове са стране, ван друма. Други. начин припремања постеље за горњи строј кад. је подлога лоша јесте, да се по постељи разастре подебљи слој песка. Цок је песак сув, он пропушта воду, пали чим се доста накваси, постаје за воду готово кепробојан. Сем тога доста дебео слој песка чини да се притисак точкова распростире на велику површину, Дебљина пешчаног елоја треба да буде 15—20 см.

Исто тако ћемо употребити слој песка као непосредну подлогу орњег строја и онда, кад нам је доњи строј одстене коју мраз квари. Тако на пример, извесне врсте креде понашају се као права иловача. и ако је у креди и нема ни мало. Кад после мраза наступи југовина, онда се креда претвори у пластичну масу, сасвим као и иловача. Олој песка у таквим приликама има да заштити креду од мраза. Место