Srpski tehnički list

— 212 —

тарифне стопе не може главну упогу играти питање о рентабилитету. Да је доиста тако моћићемо видети по том што нема јединства у тарефирању брзовозне робе код разних држава.

брпека тарифа брзовозне робе израђена је по шаблони Аустро-Угарске.

Разликују се три класе:

1) Роба која путује пуном возарином

2) Робани „ умереном _ ,„

3 „ „ се враћа као амбалажа.

Прва плаћа по километру и тони

О, 30 дин, друга О, :0 а трећа О, 15 дин.

У робу под 2 рачуна се у главном храна (псврће воће, месо и. т. д.)

Још се плаћа и манипулациона такса по тони.

Белгиска брзовозна тарифа је јефтинија и тако уде шена, да основна цена вожња спада с,даљином.

Немачка најскупља тарифа за појединачне шиљке (5Епекец«) (ила како је код нас називају: дењ чана роба), износи 0,275 динара по тонском километру. Иначе брзовозна роба у пуним вагонима плаћа 0,17 дин. по тонском километру:

Манипулациона такса износи 15 динар по тони.

у француској за брзовозну робу ове врсте која се у нашој тарифи помиње плаћа се највише 0,24 дин. по тонском километру али је цена све мања по »илометру у колико даљина расте. -— Манипулационе таксе износе највише 1,86 дин. по тони.

од 2 дин.

по-

Италијанска брзовозка тарифа много је скупља но наша, јер се плаћа по тонском кипометру између 0,565 дин. и 0,452 јин. Само за новац и артије од вредности ниска је тарифа.

Међутим за обрзовозну робу у пуним вагонима има особена цена 0,90 дин. по вагонском километру.

Манипулациона такса износи 2,25 дин по тони.

У Русији се плаћа за брзовозну робу, рачунећи и

државну порезу на ту врсту транспорта (0,585 динара

кад су пакети испод 3 пуда (48 киџогр.), а 0,487 дин. кад је тежина преко три пуда.

За Аустро-Угарске железнице напоменули смо да као и Орпске разликују три класе брзовозне робе.

а) нормалну класу

6) Класу умерене возарине где долазе у главном живстне намирнице и најзад

в) класу за роба (ЕтђаПве).

Цена по тонском

ствари у којима је била пакована

километру опада с даљином

АШ Возарина за брзово-

ДАЉИНА зну робу но рмална | ум ерена од 1 50 километара З | 0,1440 | 0,072 + 51—150 » » 0,1392 0,0696 ПАО а ње | 0,1244 | 00622

"

0.0600

километара износе

За сваки килом. преко 300 0,1200 |

Манипулационе таксе од 80 0,72 дин. за нормалну робу а 0,36 за робу с умереном возарином, Преко 80 километара те су цене: (0,95 и 0,48 динара.

Швајцарске железнице наплаћују за брзовозну робу по тонском километру 0,17 до 0,135 динара а поред тога манипулационе таксе по тони између 2.00 и 1.00 данара.

Као што се види има железница с врло високом а и с врло ниском брзовозном тарифом,

"Наша брзовозна тарифа већ спада међу скупе тарифе и ми мислимо да би, ако ништа друго, требало бар тарифну стопу друге врсте робе (животне намирнице) спустити онако као што је у Аустро-Угарској.

Овај би поступак неминовно изазвао многоживљи промет ове врсте робе нарочито ако би се дала још специјална тарифа за ту врсту робе у пуним ва. гонима. А оно би повећало и железничке приходе.

(наставиће се)

Извештај Х1Х главном скупу Удружења српских инжењера и архитекта

Стање коју је потписати примио | укупну, али несређену и без каталога, у неколико је се побољшаго тиме што су сва дела која књижници припадају записана. Сређивању пак кљижнице и из-

ради каталога није могуће приступити због оскудице

књижнице,

у месту и погодним полицама за књиге; ако се у бу-_

џету за идућу годину 'могне унети извесна сума за набавку полица и повезивнње књига, и ако се новоизабраном управном одбору стави у дужност, да приступи овоме раду, онда ће се временом имати сређена књижница и то ће бити знатна добит за Удружење, јер има вредних и скупоцених дела.

Трудом управног одбора успело се је' те су за књижницу комплетоване и повезане све године „Српског техничког листа“ од кад излази изузев год. Пи МТ које се нису могле комплетовати, ну има наде да ће се бројеви, којих удружење нема моћи набавити. Од ХУП год. повезано је 3 комада а од 1907 ХУШ 14 ком.

Књижници су приновљени тови, које је удружење примало у току прешле годин-

Сејутејдемвеће Ваџлефипр и беле СП повезани су као потпуни. Други листови нису могли бити повезани, јер су и поред најбоље пажње поједини бро-

страви стручни гис