Srpski tehnički list
— 348 —
ћи је до сада плаћао прирез за железнице у земљи којима се није служио — и не ишчекујући да му се та железница рентира. Али је ово већ дуго питање, које ја данас нећу да додирујем. Ја имам право данас да сумњам у тако велику вољу народну.
Ссвет. Ж. Мих.
2. Пожаревачка окружна железница. Пожаревачки округ из својих средстава подигао је узану железницу, ширине 0,76 м,, од Дубравице до Пожаревца, која прелази преко места Равница и Брежана.
Пруга је дугачка !буо км. у равници са
врло благим успоном (до 4'/% и кривинама најмањега радијуса 180 м.)) тежих објеката нема. Равница, кроз коју пролази, плодна је. У близини пруга има неколико млинова и један отворени мајдан угља; других рудних открића нема за данас.
Ова пруга служиће јавноме саобраћају. Саобраћају је предата у августу1910 год. На грађење ове пруге, без возних средстава и осталог материјала, издато је до да-
нас 450.000 дин. т. ј. један Км. стаје 28125. ДИН.
Од вознога парка набављено је две локомотиве и 49 разних вагона.
(Од помоћних средстава ова пруга има само телефон, стајаће у директној вези са наробродским друштвима у Дубравици. Сувоземни путеви, који се дотичу до ове жегезничке пруге, добри су и возни су.—
Септембар 1910 г.
Београд С.
КМ.
Рјуканска електрична железница у Јужној Норвешкој.
Кроз лепе пределе области Телемарка у јужној Норвешкој саграђена је и ово дана предата саобраћају железничка пруга, звана Рјуканска же' љезница (види карту жељезнице Христијанија Берген у 43 броју „Срп. Техн. Листа“), чије је грађење изазвано наглим развијањем индустрије у о-
| бласти Телемарка, и има дакле на првом месту да
И за ову железницу, према датој повла- | · верном делу овога језера скреће жељезница запад-
стици, вредеће закони, прописи, уредбе и тарифе за државне уске железнице.
За сада се на рачун грађења ове желе-.
знице плаћају: један инжењер (плата и додатак) 8000, други инжењер 8000, трећи инжењер 5000, два цртача 4800 и два машиновође 4000 дин. на годину. Рачуна се да би цео издатак на особље износио око 48000. дин. на годину, и интересе на узети капитал око 50000. дин. МИ те се суме у ствари данас издају и ако је пруга тек предата саобраћају.
Особље које се буде ангажовало за ову пругу, третираће се по закону који вреди и за особље државних железница.—
Ако се ова пруга не веже т. ј. ако даље пројектовани део ове пруге Пожаревац — М.
Црнуће — В. Село — Пегровац не буде до
скора саграђен и предан јавном саобраћају, пруга Пожаревац — Дубравица апсолутно се неће рентирати. Округ мора редовно доплаћивати, ма да се не би могло апсолутно рећи, да то не би био и случај, кад буде ве зана са Петровцем,
служи преносу индустријских продуката а тако исто и путничком саобраћају и на тај начин дивни и романтични предели Телемарка добијају много удобнију везу са јужним приморјем Норвешке.
Пруга почиње код Могоддеп-а северно од 5леп-а (извозна морска варош и пристаниште на јужном заливу Норвешке), иде до Ритпозеј-а, одатле се саобраћај врши и веза наставља парним товарним шлеповима преко дугачког Ршпп-језера у северозападном правцу. Од станице КоГапа-а на се-
но до Зааћепт-а као крајње станице, која лежи у непосредној близини Рјуканског водопада. У крат-
| ко речено нова жељезница има да врши транспорт | продуката из Рјукана на Нотоден, одакле ће се ова
даље преносити воденим путем на извозно пристаниште 5Кеп.
Нотоден је постала весма важпа ипдустријска област, јер су на њој подигнуте великс фабриље за производњу шалитре, коју добијају из ваздушног азота. Овде је подигнута и једна фабрика за про' изводњу карбида, па је саграђено и пристаниште Још једно веће постројење сада се изводи на Вјукану за добијање снаге од 250.000 НР са Рјуканског водопада.
Биће од интереса навести о овом построју и | неке детаље које је објавио „ЕЈебтојећик Т145-
Зи,“
Моторна снага за Рјуканску жељезн)цу на целој својој дужини како на прузи Могоддеп—Етпозе! | тако и на прузи УезНјогада! је елекгрична. Укупна | дужина жељезнице износи око 45 км. Електричну