Srpski tehnički list

-— 238 —

и мастик употребљени морају одговарати приложеним мустрама.

За све време трајања набавке, предузимач сме употребити само материјал који одговара тим мустрама снабдевен фабр. маркама на тим мустрама прилепљеним. Ако у току набавке предузимач хоће да се послужи материјалом другог порекла, мораће да депонује мустре и да тражи одобрење општине.

Асфалтска стена мора бити хомогени кречњак мрке боје. ситних зрна, довољно збијеног састава, и правилно импрегниран битуменом тако, да не буде црних ни белих партија, не сме садржати пирита и не више од 39/, иловаче или других страних материјала; свагга партија стенв, која садржи мање 59/, батумена биће одбачена. Асфалтска стена за коловозе биће истуцана механичким путем у што ситнији хомогенији прах, помоћу најсавршенијих механичких жврњева. Овај прашак ће се просејати кроз сито, са рупама на највише 2'/, мм. по страни.

Стена мора садржати битумена 69, а најмање 39/, своје тежине, општина задржава права да тврди сразмеру коју ће тражити према поједином случају и месту.

Асфалтска стена ће се доносити загрејана на температуру од 115 — 140" С у апаратима којима ће се спречавати сагоревање и лепљење.

Општина задржава право да захтева употребу најсавршенијих процедура.

Прах ће се држати у горе поменутој температури онолико времена колико је потребно да се потпуно ослободи водене паре.

Тако спреман и загрејан асфалтски прах пренеће се на место рада у покривеним бурадима тако урађеним да се што више избегне хлађење материјала пре употребе.

Свака партија праха, чија температура на радилишту при вађењу из буретв буде мања од 1150 (С. биће одбачена.

У случају кише и кад посао не сме да се прекида, подлога се мора очисти од воде осушитити помоћу топлог ситног пепела или асфалтског праха, који ће се по том брзо очистити.

Прах ће се разасути на потребну даљину, а преносиће се на нарочитим металним колицима или колицима обележеним гвожђем, Прах ће се просипати пажљиво тако да се избегне сваки потрес и неједнако гомилање прашине.

Прах ће распоређивати грабуљама и најбрижљивије ће се очистити од свих страних тела. По том ће се набивати прво опрезно а за тим све енергичније помоћу маљева од ливеног гвожђа. Загрејаних до одговарајуће температуре у покретним пећима, првом ће набијању еледовати два енергигична набијања.

Свако ово набијање извести тако, да се сваким ударом маља захвати бар половина површине

шредходних удара, да сваки радник који набија захвати најмање половину површине, коју је набио радник пред њим.

Набијање почети са крајевима и изводити тако да се осигура подпуно стапање појединих партија и тачност спајања са ивицом, или калдрмом која граничи асфалтирану површину. После последњег набијања врши се глачање помоћу врелог гвожђа удешеног за тај посао, пресовање ће се допунити лревлачењем ваљака преко асфалтске површине до потпуног његовог расхлађења. Употребљени ваљци морају бити тешки најмање 400 кгр. по свакоме квадратном десиметру.

Раденици који буду имали посла да иду по асфалту за време израде, морају бити у обући без потпетица (штикли).

Израда асфалта у олуцима извршиће се са нарочитом пажњом, да би се осигурало спајање асфалтског слоја са ивичником. Вертикално лице ивичног камена које граничи са асфалтом и један појас подлоге, најмање 10 см. ширине, залиће се врелим течним асфалтом; поред тога олуци ће се још једном набити и најзад асфалтирана површина олука на појасу око 50 см. покрићесе слојем чистог батумена у прашку, углачати врелим гвожђем.

Ови разни радови извршиће се тако да на површини пута улице не буде ни удубљења ии испупчења и да дебљина пресованог асфалтског слоја буде строго једнобразна.

Улица ће се предати саобраћају кола и пешака тек кад се потпуно охлади, а хлађење не сме се пак убрзати поливањем хладне воде.

До предаје саобраћају, израђени асфалт оградиће, чувати и забрањивати пролаз колима и пешацима, предузимач о свом трошку; биће исто тако дужан га га поспе танким слојем цемента у прашку.

У огњиштима за загревање гвожђа за израду асфалта или чега другог забрањено је горети предмете који производе дим, који би могао сметата пролазницима, искварити боју кућа, које су близу радилишта или шкодити растињу. Кад место употребе буде близу засађених места пећи ће морати бити што је могуће удаљеније, водећи рачунао правцу ветра што неће дати предузимачу права нинакакве награде.

Дебљину слоја одредиће општина, дебљина се разуме после набијања и ваљања, пошто се изради по горе наведеним условима; дебљина ће бити обично 4—5 см, за горњи слој калдрме, који има да се изради за утврђену цену у дебљини од“ 4 см. мора се употребити најмање 100 кгр. праха за квадр. метар, сваки милиметар дебљине више или мање треба да тежи најмање по крадр. метру 2 кгр.

Инжињер има права да изврши још у казану преглед, који нађе за потребан, да би се уверио да ће услови дебљине и тежина битп испуњени, а