Srpski tehnički list
— 241 —
сталоже нечисте материје и падну на дно казана, које треба после сваког топљења уклонити одливањем чистог битумена (десапаноп).
Овај битумен кад се извади из казана одмах ће се или употребити за кување мастика или ће се изливати на потпуно чисте и суве површине и за тим држати покривен. Пречишћени бетумен из Зеленице не сме имати иловаче више од 15%, своје тежине и мора бити чист од земље, жила ит. дД Природни битумен који се употребљава за чишћење не сме садржати ни страних чврстих тела, ни воде, ни иловаче ни лаких уља; угрејан и држан на температури од 110% С. за време од 48 час. не сме изгубити више од 39, од своје тежине. Треба да буде жилав на обичној температури, не сме се ломити и не сме бити жидак, извупен у конце, треба да се истеже и не сме се кидати осим на врло истањеним местима.
Песак који се употребљава за израду превлаке тротоара у асфалту мора бити потпуно сув. Он ће се постепено додавати истопљеној смеси истуцаног мастика и чистог природног битумена.
Смеса ће се загревати и мешати за време најмање: 7 часова.
Забрањено је кувати ливени асфалт у покретним казанима, одређеним једино за његов пренос,
Ливени асфалт израђен као што је горе речено, експедираће се из радионице у затвореним, загрејаним покретним казанима, снабдевеним потребннм апаратима да би се мекшање продужило и за време“ транспорта све до тренутка употребе да би се задржала једнакост смесе. и да би се избегло загревање смесе.
Ни у ком случају не сме се израђивати на лицу
места у непокретним казанима.
Просечна дебљина горњег слоја асфалта биће 15 см. ако се не нареди друкчије. Асфалт ће се лити изједно без додавања увек кад ширина тротоара пије сувише велика, и у противном изливаће се у појасима управним на ивицу, највеће могуће ширине, и ограничиће се гвозденим лењирима потребне висине (висине слоја).
Материја ће се разастрти дрвеним лопатама тако да одмах по разастирању не буде ни ислупчења ни удубљења, Сваки нов појас биће приљубљен претходном тако да не буде несастављених ивица ни пукотина ни шупљана (тега). Најзад горњи слој треба не остављајући никакву празнину, да се тачно поравни са ивицама, олуцима, калдрмом, итд
Горњи слој чим буде готов лако ће се посути финим зрнастим сувим песком, чија зрна не смеју имати ни у ком случају више од 3 м. м. ни мање: од 2 т. т. Апсолутно је забрањено поливати водом површину асфалта док је још топао. Пре но што се асфалт преда саобраћају, предузимач ће бити
дужан да га чува и штити од саобраћаја док год се потпуно не стврде и не буде способан да издржи пролаз пешака,
Водити рачуна, о прописима означеним у чл. 8 што се тиче преносних казана и средстава за ложење која се употребљавају.
Тротоар од асфалта, пред капијама за кола, који ће се израђивати по нарочитој наредби, треба да одговара овим прописима: Подлога од цементног бетона биђе 15 см. дебљине подразумгвајући ту и премазивање малтером од 1 см.на који треба да дођу 2 слоја асфалта ливеног једно за другим: сваки дебео по 2 см. а горњи још и порезан (изолучен — канелиран).
Чл. 16, Надзор.
У погледу израде горњег слоја у асфалту, би. тумену (бшште) и теросалту општина задржава право
1. Да постави дању и ноћу надзорнике у радионицама предузимача и у рудницима из којих ће се снабдевати.
2. Да сваког дана врши пробе садржаја битумена и састав употребљених материја.
Предузимач је дужан да изврши све оно што пробе покажу да је потребно у погледу сразмере које имају да се примене за разне радове при изради и то почев од вађења у мајдану па до места употребе
Општина ће моћи да прати кола за време преноса помоћу својих наозорника.
Бетонска подлога ако инжињер ;нареди да се изради, мора одговарати прописима чл. 6.
Чл. 17.
Израда горњег слоја шротоара у шесаном граниту
После постављања ивице, приступиће се, ако је тротоар у граниту, постављању пешчане подлоге на коју треба да дођу гранитне плоче. Дно уоквиреног простора прво ће се тачно поравнити и добро набити пошто буде довољно поливено, како би се олакшало слагање, нарочито дуж ивице. Слој песка којим ће се покрити, ово дно треба да буде после набијања и поливања најмање 10 см. дебљине,
Плоче ће се постављати са истом пажњом као и ивица, јако се набијати на лежиште од цементног малтера, тако да малтер уђе и испуни све слојеве, Распоред плоча биће такав да се слојеви пресецају на растојању најмање 15 см. Слојеви ће: бити једноставни у правцу управном на осовину пута.
На угловима улица и иза кружних ивица, избегавати оштре углове, већ тротоар израдити у колико је могуће помоћу слојева управно на лук (де тасогдешеп!).
Фуге плоча биће зализене као што је прописано за ивицу; Свака фуга мора бити бар 5 см. дубока.