Srpski tehnički list

—- 252 —

мотор. Што се овако велике брзине постижу, без велике муке, лежи у главном у томе, што је за ове две године на овамо постигнута велика економија у снази. Га се економија постиже у томе што се витоперо-пропегер—сад обрће мање пута у минуту. Жпоћ-ова машина у своје време постигла је сразмерно велику економију услед тога, што је витоперу дат мањи број обрта, што је моћ ношења апарата била сразмерно велика и што је летео сразмерно малом брзином. Економија, коју ће у будућности брз лет, нађена је тек дугим

дати покуша има.

Резултат многобројних покушаја био је: да треба употребити што уже површине с малим површинским трењем; да повшине треба

да буду нешто извијене; и као најважније; да треба чело апарата да буде што уже, те да отпор на челу апарата буде што мањи Први је ова патања разјаснио |еуаззешг чувени конструктор моноплана Атојпеје, сл. ].

;

Амопеце

Сл 1;

Сафат добија награду за висину; иа апарату Главни саставни део је седиште у облику чуна. Доцније су место тог облика применили савршенији; облик торпеда. Пре Левасерове конструкције управљач и путник,на апаратима за више лица, били су смештени на седишту изнад, испод, поред или и испред мотора. Мотор, кондензатор, полуге и жице чинили су врло неконструктивну збркану мрежу, која је давала велика отпора летењу.

Какве су биле незгоде за седење у таквим апаратима види се најбоље из слике 2. која показује Раппап-ов апарат. Прелазан ступањ чини седиште код немачких авиатичара.

Седиште је у ствари средина између штита

"и торпеда. Тек је Вгесце! усавршио простор

за путнике дајући му облик чуна у који могу да седну неколико лица (војни аероплани)

Сл. 2 Еаптап-ов биплан, в. сл. 3. заџату је затим седишту пун облик торпеда (опет на апарату

ПОтвој- дао

за

Ст 3 Биплан Вгеоше!

| ску). Према данашњем ступњу аеродинамике и сазнању њених закона, овај ће торпедни облик остати у примени; али се нашло да је много важније да реп добије што виткији |" облик но предњи део. Међутим и предњи | део не сме бити сувише трбушаст, јер даје врло незгодан отпор при летењу.