Srpski tehnički list

= 94 =

спешно летење, а којуће мо укратко описати, изгледа, да је питање практичне употребе решила. Овај летећи апарат конструјисан је у Немачкој и конструјисали су га два немачка инжењера по облику морске птице а на. звали су гаГаруда. Ево шта о томе пише један немачки лист. |

Као што су пређе тркачки утакмичарски аутомобили носили куриозна имена по својој спољној форми или по боји, којом су били обојени, тако данас иде и са летећим апаратима. По својој структури има их у виду голуба, ласте и галеба,

Овима се данас придружује један нов конструјисани немачки апарат назван Гаруда (багида). Упитаћете се од куда је баш то име дато летелици 2 Ово име долази и староиндијске митологије и означавало је бесмртну птицу божанства, на којој се замишља јашући Бог Вишна кроз васиону. Једна прастара легенда, која прича о грађењу једне вештачке Гаруда птице, најстарији је доказ човечије тежње за летењем.

Међу модерним летећим апаратима заслу-

жује Гаруда — моноплан нарочито интересовање, што се у њему налази остварен скуп

свих нових аеродинамичких. идеја. Два Бер-

линска инжењера Корманд и Евалд дошли су на идеју да је тип праве морске птице, као што га представљају отприлике морски галеби или албастори (велике морске птице) са свију гледишта најсавршенији облик за постигиуће циља једног великог аеродинамичког корисног ефекта, то значи да морају бити највеће моћи ношења, а бура им при том најмање смета и да нам природа у овим птицама у неку руку пружа вековима чињене покушаје у разноврсним моделима.

Дугим покушајима са стотинама разних модела свију вегичина, покушаји летења са крстарењем по планинама и на мору, експерименти у вештачкој ваздушној струји јаких вентилатора, довели су до резултата, да прави тип једне морске птице има аеродинамичку идеалну форму, која не показује само кајвећи користан ефекат већ и сав потребан стабилитет у сваком правцу.

Како је пошло за руком, да се објасне сви физичли проблеми ваздушног отпора при кретању тела кроз ваздух и да се за главне законе при давању облика нађу сталне формуле, није било више тешко извести рачунање једног великог летећег мотора за једну личност. Прва Гаруда летећа машина имала је 12 т: површние, тежила је око 350 кило-

грма и терала су је два цилиидер -— мотора. Али пошто мотор није могао да достигне ефекат, који је био за то потребан, то се апарат није могао са земље дићи. Други већи моноплан са промењеним постољем 24 тз површине носења и увећаним површинама за крме саграђен је и снабдевен је Аргусовип мотором од 50 коњских снага. Овзко оптерећени апарат дигао је се лако прилично високо и изводио је сасвим неизвежбаним пилотима (крманошима) серију летења. Нови модел састоји се из челичних цевастих носача јисјиз. крила. Мотор, пилот и путник су закључани у каросерији од алуминијума, облика птичијег трупа. На тај начин је отпор ветра а с обзиром на нарочити облик крила, редуциран на минимум. инж. М. М. Аћимовић

Џањето 34 Паљење ју моторима. 0 6 СП ЛОЗИЈОМ.

— свршетак —

Други, секундарни омотач је затим обмотан и удешен на везу са апаратом за паљење названим „свећица.“

Сл. 5. представља један пресек у систему свећа за моторе аутомобила. Централна шипка (Нге) носећи једну никлену електроду или електроду од платине, изолована је од масе и привезана је за један крај секундарнога омотача. Друга електрода је везана за масу а у комуникацији је са другим крајем секундарног омотача.

Веома је потребно да се мањето не „изолује од мотора. Један раздсвач струје је углављен у овоме колу и служи да произведе варницу на ономе месту где се хоће.

Сл. 6. показује јасно како он функционише.

Треба добити једну варницу на сваких пола обрта мотора у четири цилиндера.

Мањето производећи две варнице у једном обрту окреће се брзином мотора. Угљен раздавача прелазећи четири додира од бакра у једном обрту мора се окретати са пола брзине. Зупчаници биће у односу 'ј. Да би се прекинуло паљење може се прекинути или примарно коло или секундарно али се употребљава сада један начин који се не захтева неку нарочиту диспозицију а то је да се прекидач постави у кратку везу (сошт сипсш) и тиме је екстра струја при прекиду спречена а експлозивни потенцијал секундарног кола је готово ништаван.

Кратка веза се постиже када се уметне изолирани контакт прекидача на масу као сетка од угљена која клизи по једној утврђеној металној партији а изолованој од мањето. .