Srpski tehnički list

— 22 —

Ево једног практичног начина да се намести мањето на мотор са 4 цилиндера.

Цилиндери су обележени цифрама 1. 2. 3. 4. Декомпримирајмо 2. 3. 4. и доведимо клип цилиндера Ме 1. за 6–7 тут свога хода па затим потражимо позицију индукта за коју се угаљ раздавапа налази на р1ој5 одговарајући цилиндеру 1. У томе тренутку раздаљина 4 (сл 7. мора бити 9 шут а прекидач мора бити такође готов да се отвори. Сада се намести мањето на наслон и састави се кинематично са мотором старајући се да не промене њихове позиције. |

Да се неби разводник (дистрибитер) расклапао много је боље да се метне један прст на цев углављену у разводнику у коју улази запушат цилиндера 1. а другом руком окрећући полако калем осетиће се струја гако доиста пролази. Остаје нам још да сјединимо дебеле жице у рупама означеним са 1. 2. 3. 4. и да се ракордирају са свећицама одговарајућих цилиндера. Потребно је да се често верификује размак електрода и да се свећице држе чисто. Платина, а нарочито никал изгору после кратког времена а експлозивна раздаљина се повећава неосетно. Када се покрене, мањето се окреће споро експлозивни потенцијал могао би постати недовољан и осетило би се тешкоћа да се мотор покрене Њихова раздаљина мора бити највише 0,4 ту/т.

Да би допунили студију мањетом са високим напоном, потребно је да се говори о карактеристичној варници што се добија са индукто са двогубим омотачем. |

Када посматрамо ове варнице, опазићемо, да су састављене из једне централне линије, плаве и врло танке, око које се протеже пламен много шири, који под акцијом струје ваздуха постаје врло топао. Тај пламен може врло лако да запали парче јаке сиве хартије. Такав пламен се не налази ни у највећим истраживањима калемова индукције па зато је он узрок велике падмоћности мањето са двогубим омотачем, над овим са подељеним калемом.

Ево како се објашњава стварење двеју варница.

Првобитна струја индукује у секундарне спире струју, која ствара танку варницу, сличну варници из Кћишког-овог калема. Окретање секундарног омотача у магнетском пољу индукује са своје стране електричну струју, сличну првобитној струји, али је њен напон много већи због великог броја спира. Ова струја производи електрични пламен а највећа интензивност пламена произведена је тиме, што јеумањен отпор пролазом прве Лако ће се онда појмити да слична варница пали много лакше експлозивну месу и побољшава знатно ефекат (те пдетеп!) мотора

Двогубо паљење.

Двогубо паљење састоји се у комбинацији аку_ мулатора и мањето. Оно се нарочито употребљава

да се олакша кретање мотора и да бисмо могли кренути при самом „додиру.“

Као што смо мато пре казали редукована брзина, са којом се мањето окреће у тренутку када је почео да се окреће, узрок је што је разлика потенцијала секондерног омотача слаба и не успе да покрене извесне моторе. У томе случају мора се прибећи акулуматорима, на које брзина окретања нема никаквог утицаја. Струја, коју производе пролази кроз примарни омотач индукционог калема а његов прекидач је конструисан као прекидач што трепери (Кетћецг). Њихова надмоћност се састоји у томе, што могу аутоматски покренути мотор са 4 такта и са четири цилинпера. Заиста, довољно је да се закључи струја састављена изакумулатора, примарног омотача и трамблера да би се варница запалила на свећи цилиндера, који се налази на компресији. Ако је та компресија довољна што зависи од веће или мање непропустљивости вентила (зопраре) смеса ће бити довољно загрејана да експлодира а мотор ће се сам покренути.

Сл. 6. представља шему једне инсталације паљења са мањетом високог напона са двоструким омотачем (епгошетеп 5) и акумуматорима.

Прекидач А доводи у везу секундарни омотач калема или мањето са разводником калема. Он нам служи дакле у два случаја. В управља две струје: примарну и доводи прекидач 1 мањето у кратку везу (сошт+— сиса) када се закључи акумулаторова струја. Ови акумулатори-функционишу; сами разводник мора бити у вези са секударним омотачем калема. Када се В налази на положају 2, означеном тачкицама, акумулаторова је струја отворена; дејство прекидача није поништено а мањето опет функционише корисно. Заустављање се врши када се доће у положај означен са 3. Аутомобилисти предпостављају двогубо паљење сваком другом, јер осим користи које мало пре поменусмо, користи кретања, оно нам даје још и безбедност што можемодобити још један извор струје у случају да се мањето поквари.

Незгода се састоји у врло великом јброју жица али ако се паметно уметне помоћни калем и прекидачи онда се може број жица смањити на минимум.

Престанак паљења — Раппе а,аПитаде.

Прва ствар у случају непаљења је да се увери о чистоћи и раздаљини електрода. Парче од порцулана не сме бити изломљено, искварено ни на пренуто, а свака мрља зејтина мора се брижљиво избрисати. Ако су свећице у добром стању, онда треба скинути мањотс са своје подлоге па причвр. стити на место жице која иде ка свећици једну бакарну шипку, чији ће крај бити удаљен за 2—53 пут од масе.

Окрећући индукт руком мора се произвести варница. Ако се варница-не би појавила, онда треба