Srpski tehnički list

ад 5

камена са дебљином стуба у темељу 1,60 а изнад овога, 1,30 м. Дубина темеља је 1,00 мет. испод најдубље тачке речног профила, која је опет за 4,10 мет. нижа од нивелате моста. —

6.) За грађење дрвеног моста на „Маломе Пеку“ плаћено је 1957 дин. Овај мост има два отвора по 4,00 мет. и 5 мет. ширине. Најдубља тачка профила је за 2,20 м. испод нивелете моста.

в., За грађење 20 пропуста од О,8и 1,0 м. распона — покривених плочама, на путу Штубик — Плавна — Клокочевац издато је 15629 динара — Сви су пропусти израђени по једноме типу са тесаним ивичним каменом а дубине темеља прилагођене су земљишту. г) За грађење 6 пропуста по 0,6 м. распона на путу Неготин—Брза Паланка издато је 2760 дин. И ови су пропусти зидани и плочама покривени а рађени су по једном типу. —

д., За вештачке радове (разбијање стена и подзиде) на путу „Жагубица—ГорњанеЦрнајка“ на месту звано „Враци“ утрошено је 2545 динара.

ћ., За вештачке радове на путу Д. Милановац — Зајечар — на месту „Војводанов мост“ утрошено је 6716 динара. —

е, На оправку дрвенога моста преко реке Јасенице ка Штубику издато је 1354 дии.

ж. На оправку дрвеног моста преко реке „Јасенице“ ка Кобишници угрошено је

1930 дин.

3. на оправку дрвеног моста преко „Мокрањске реке“ на путу Неготин — Брегово утрошено је 620 дин. —

и., Број оправљених мостова, које су

срезови сами радили износи, и то; а) у брзо-паланачком срезу 22 ком.

6) у поречком нв не в) у неготинском Р Оаљив г) у крајинском нати ИЕ д) у кључком пи

На оправци свију путева народном снаупотребљено је кулучких надница, и то: пешачких 46578

колских 72865

У ове наднице урачуњене су и наднице за пренос и депоновање резервног шљунка на свима путевима — којега, може се рећи нема у довољној количини за пролетњу оправку, јер ауторитет полицијских власти није могао да савлада непослушност народа, — и за то је већ и било крајње време, да кулука нестане, — али изгледа, да се са заменом ку-

гТОМ

лука у новцу неће много моћи да допринесе да саобраћајни путеви буду у бољем стању, једино из разлога што ни до сад нисмо имали добре путеве, које не само што морамо да одржавамо него шта више и да их и из основа реконструишемо. —

Новам законом предвиђена је замена кулука новцем са 2 динара од обвезника и 10% од непосредне порезе. — У овоме округу та замена износи за 1912 годину:

На 33655 пореских глава по

2 дин. Чини 67 310 дин. На 510025 дин. непосредне порезе по 12% чини 01208 _,

Свега 128.513 дин.

Ова је сума распоређена у буџету овако: а.) За вештачке радове на

свима путевима 20000 дим. 6.) за одржавање окр.

путева 80000, Вв.) за набавку парног

ваљка 20000, г.) на плату надзорника

чувара, машинисле и т. д. 8513 ,

Свега 128 513 дин.

Као што се види на одржавање путева што је до сада радио кулук, предвиђено је свега 30000 динара. Не узимајући у обзир, што је окр. скупштина одлучила, да се поред досадањих окр. путева (по пређашњој категорији окружни, срески и некатегорисани) у 285 километара, дода и извесан број километара нових путева, који се имају израдити разуме се из предвиђене суме, ми ћемо изнети сравнење «олика сума треба, да се само постојећи 285 км. путева пошљунча и то само са слојем шљунка од 5 см. дебљине, а на 5 мет. ширине пута.

Квадратура путева износи 285000 Х 5,0 = 1 425 000 пт.

По горњој поставци са 1 т' шљунка треба да се пошљунча 20 тш» пута и за све путеве треба укупно набавити, донети на лице места и распрострти свега 71250 т" шљунка. — Узев једну општу цену од 3,00 д. по куб. метру без обзира на одстојање преноса треба имати у новцу 3 Х 71250 = 213 750: — дин. а за ту цељ предвиђена је само једна трећина а то значи, да ће две трећине путева остајати стално без пошљунчавања. Може ли се какав резултат постићи са новим законом и какве ћемо путове имати на крају ове године 2 Без 800 дин. по километру и години нема добрих путева.

— свршиће се —