Starmali

220

Шетња по Новом Саду. XXXIV. Ко неће да дере ципеле шетњом по Новом Саду тај нека пође са мном (пешке) у Карловце на сабор. Тиме ће уштедити ципеле (ако узиде бос), а за чарапе нека се не боји, јер као што чујемо, опет неке госпе „ штрикају " на сабору у галерији, па ваљда ће бити толико галантне да који пут и за нас новинарске извештаче који пар „наштрикају." Не кад се јако викало на то „штрикање" наших госпођа на сабору, и навађали се бајаги примери, како женски свет у великим варошима, у Бечу, Пешти и т. д. долази на саборску галерију у свечаном оделу као у цркву, јер сабор није соба за „јаузнове", него светиња, и збор најврснијих народних синова, који су се искупили да својим знањем и умењем помажу и дижу благостање и срећу васцелог народа свогз. Али ово је велика инконзеквенција: ако ћемо ми нашим женскима замерати што штрикају даклем што раде своје послове, онда им морамо одобравати кад се картају дакле кад бадавадигиу! А сабор није ту да се бадавадише, него да се ради. Узмите ви да сабор траје шест недеља, то је 45 дана, ако свака госпа „ наштрика" на дан једну чарапу, то је за време саборске сезоне управо 45 чарапа, или 22 и по пара. Сад узмимо, да она облачи сваки трећи дан нов пар чарапа, то јој може њена зарада за време трајућег сабора служити 67 и по дана и тако она после може преко два месеца дана играти „Фрише Фире" без икакве дангубе. Ја се шта више надам, да ће оне скорим завести и то, да се у галерији иије бела кава са свима својим последицама, нарочито са вођењем туђе бриге, јер и господа посланици воде туђу бригу, бригу за народне установе и послове, а не своју личну. Може бити да би и са стране наших гоепођа могла пасти која згодна иитериелација, н. пр. за што и Срби не уведу калуђерске школе, где би оне могле своје кћери слати на васпитање; можда би и оне могле викати: „ух, ух, ах, ах, а као они посланици Сандићу што су викали; можда би и оне умеле доказати шта је четири а шта је три (бар у штиховима при „ фрише фире "); можда би и оне биле против иоиова, кад се тиче избора; можда би и оне старање о вишим девојачким школама умеле — одгодити ас1 са1епс1а$ ^гаесаз; можда би и оне имале какве праксе, што се тиче узајмљивста новаца из народних или других каквих Фондова ; можда би оне још енергичније поступиле са вршачким административним одбором, односно са „заступашима"; можда оне члановима регниколарне депутације, који су уједно и чланови карловачког сабора, не би дале безграничан одпуст, него би изнашле начин, да и њихови срезови буду заступљени на сабору, јер ваљда и у њиховим срезовима има каквих поместних невоља и оскудица; можда би и оне који пут повикале владици Живковићу срдачно и бурно „Живио!" можда би и оне умеле потрошити посланичку дневницу; само не знам да ли би и оне умеле тако див-

но Иутати , као неки стари посланици, јер Лутање је — као што је познато — њихова слаба страна. С тога ја нисам противан, што госпе наше нлету на сабору „ штримфле само бидангубно и штетно било, кад би многи посланик загледао се у њихове „гитримфле 11 , те с тога не обраћао довољно пажње на рад саборски. Аб.

Абуказемов календар, Октобар. 1. Неки песници српски умољавају оне посланике, што су Сандићу викали „ах, ах, ух, ух", да им продаду који џак тих усклика за њихове песме. 2. Ако сабор одобри Милутину Ратковићу захтеваних 1600 Фор. за издавање неког новог листа, онда и „Стармали" моли једно 5000 Фор. из клерикалног фондсс. 3. Земљетрес у Карловцима. Све кесеге, што су се сушиле по крововима попадале су доле. 4. Усљед истог земљетреса отиао је — предлог, да свештеник мора бити председник у општини. 5. Владика КЕКСЕБац хоће своје име да посрби у Анђелић (јер „ЕШЕ1" значи „Анђел"). 6. Владика Кенгелац се зажелео да ироговори те једва чека да се састане с протом Филом. 7. И владика АнђелиЛ по мало ироговара , већ уме да каже: Силиг (Сириг). 8. Вршачки административни одбор забрањује сабору мешати се у његове послове. 9. Новосадска полиција наређује да поред сваке кестенџијнице, што на сокаку пече кестење, кад је ветровит дан, стоје по два ватрогасца са једним шприцом и „ретунгсшлаухом." 10. У новинама се препоручују сада справе за чишћење воде " — ми држимо да би сад после бербе нужније било „справе за чишћење вина а .

Чудновата ера. Трговац Н. у В. стојао је у свези са неким трговцем у Будиму, од куда је чешће и телеграме добијао. Но пошто су ти телеграми бивали на немачком језику, а Н. није знао немачки, то је он замолио телеграфисту, свога пријатеља, да му не доставља телеграме у првобитном саставу, већ да му их таки преведе на српски па тако да му их доставља. Али нревод да буде од речи до речи веран. Ономад добије исти наш трговац овакав кратак телеграм : „У Будиму ера многих волова." Шта ће то да значи! — Он узме телеграм па оде с њима у касину. Ту су сви читали да је у Будиму настала „ера многих волова ." Па неки су се томе чудили а неки су само слегли раменом, као да је то нешто сасвим природно. А шта је било? Телеграм је био сасвим верно преведен. Реч је била о филоксери. И кад се строго преведе тако је: фил је: много; окс је : во; а ера је: ера. —а—