Svet

EKSKLUZIVNO: FERENC HODI, NAJKONTROVERZNIJI SLIKAR PANONIJE.

Verica Antanasijević

* *J|g У^^|||| falusom, simbolizuiu borbu dobra i zla, goluba i Lucifera!

; Novoni Sadu ■' živi uinetuik, | slikar Hodi j Ferenc. Svako ko je video makar i jedno njegovo platno uije —— mogao ređi nista drugo ve<s da je zaista genijalan, ali i neobičan. Završio je srednju umetničku školu, smer grafički. Slikarstvom j‘e počeo da se bavi muogo ranije. Od tada do danas prošlo je 35 goi dina. Naravno, za to vremc se muogo toga u njegovom radu promenUo, od tematike do formata slika. Naime, danas, kako sam Ferenc . kaže, slike su mnogo zrelije, a i dimenzije su impozantne - 2 х 2,20 metra. \'ečina je takva, ima i шаnjih, аБ im je zajedničko to što su s\'e plod umetnikovog filozofskog razmišljanja i razmatranja Ijudskog jpostojanja, dobra i zla, celokupnog mniverziima. Atelje u коше ovaj slikar radi tiima dva dela; u jeduom su te ogromne slike. a u drugom nešto mannje, ali sve, bez razlike, deluju šokantuo ua Ijude. Ne možere proei mda a da ne j zapazite da je svaki delić slike ob■ raden filigranski sa mnogo sitnih detiilja, tako da sam za sebc pred■;stavlja odvojenu celinu, sliku. Na slikama se uajčešće raože ’videti žensko nago telo sa naglašemim. hujuini grudima, raskrečenim nog.i ua i falušom?!? To je, kako паш .- I ćrcnc nbjasnio, čista siut-

bolika. U tom ženskom telu objediujeua je celokupna priroda, zemaljska priroda, objedinjene su sile dobra i zla koje su u uašem svetu, u Ijudskom postojanju oeizbežne. • Gde nalazite inspiraciju za Vaše slike, s obzirom da su zaista neobične? Pa, tačno je lo da su moje slike neobične, ima jedna slika koja je nastala ranije: "Rađanje” tako se zove, gde se prikazuju simboli zemaljske prirode koja porađa goluba i vraga. Tu sliku sam uaslikao pre 'đeset godina. Od te slike je i uastala ideja; kako su godiue prolazile, ja sam video neku svoju filozofiju u tome. To je pozitivuo i negativno na našoj planeti, uopšteno uzevši. Taj cikfus sadrži celinu zemaljske prirode, dobro i zlo, ие samo kod jednog čoveka vcč u globalu gleda-110. Sve je to simbolično predstavIjeno. I ova figura ovde (pokazuje sliku) predstavlja sliku zemaljske prirode, neko liko\’uo rešcnje. Od te figure sam pošao, pa sam napra■vio sve te slikc, sa tom tematikom. Ja sam se koristio simbolikom, uvek povezujuči sve to nekim događajima koji su se desili ua ovoj planeli, ueke negativne pojavc i nekc poziliviie pojavc. Pouekad sam ula/io i u samu psihologiju čove-

kovu, ueko psiliološko ponašanje čoveka, posmatrajuči samog sebe a i druge Ijude. • U kom smislu? Cisto psihološko pouašanje, i to pouašanje je uzrok nečeg pozitivnog ili negativnog. • Ponašanjc u kom aspc-ktu? Pa, eto, pozitivuu stranu čovečanstva ja simbolizujem likom goluba kao mir. kao dobro, kao nešto plemenito, kao sloboda, prostranstvo, lepota življeuja, a postoji i Lucifer, to je negntivna strana čovečanstva, stradanja, ratovi. Uzrok i dobru i zlu je priroda. To je, jednostavno, filozofija, psihologija, istiuilo događanje nekih pozitivnih i negativnih pojava zemaljske prirodc, pod uticajem kosmosa. • Vi negativnc i pozifivne pojave viditc na faj način. Sfa jc uficalo na Vas, budući da jc Vašc viđcnje pomalo neobično? Svaki dan sc dešava nešto, bilo dobro. bilo loše. uvek se nešto dešava. Tako i ja пе mogu izbeči stvarnost. Svaki dan doživljavam neke pozitivne i ncgativne stresove, adckvatno torae i reagujemo ili kroz svakidašnje pouašanje ili kroz san, па primer. • Kada sfe i kako počeli cla se bavifc slikarstvom?

Ima već 30-35 godina kako slikam. Završio sam srednju umetničku školu 'lO. godine. • Da li sfe pokušali da upišete akadeiniju? Nisam pokušavao, upisao sam pedagošku školu; međutim, zaposlio sam se i tako preldnuo školovanje. Poćeo sam da radim u štampariji pošto sam u srednjoj školi bio grafičM smer. Kao dizajner sam radio tri godine. U međuvremenu sam slikao, ali uije moglo i da se radi i da se slika. To je prosto nemoguče. Ako čovek želi ozbiljuo da se bavi slikarstvom, a zaposlen je na nekom radnom mestu, to je neizvodljivo. Tako sam napustio posao i bavio se samo slikanjem. Od toga sam živeo, a i razvijao tu ucku svoju fantaziju u slikarstvu. • Sta ste siikali u počctku, kakve su to slike bile? U početku su bile tu razne tematike. Na primer '7O. godiue baš kada sam završio srednju školu. ouda sam počeo uajozbiljnije da slikam. Tada sam uaslikao oko 20lak možda i više kompozicija dosla velikog formata, to je bio jedan ciklus. Imao sam i izložbu u to vremc u Domu JNA. Iz tog cikldsa su ineni uajznačajnije dve slike, па kojima je naslikan čovek, ouako

kako ga ja posmatram, kako posmatram i sebe i druge. U stvari, to je cehna, čovečanstvo. Onda sam naslikao jednu kompoziciju; 2 х 2,20 m, to je velika kompozicija, nastala je iz same te sredine u kojoj sam živeo, iz burnog života, јшпјаve, gužve, u ono vreme kada sam bio mlad i zaposlen. Tada sam u svemu tome posmatrao i osečao međuljudske odnose, kao i svaki mlad čovek. Bio sam pun energije. Svi mi to doživljavamo, kada čovek želi da svu svoju energiju, voIju i snagu ispolji, onda ga svi sputavaju, kao -ouo ”ma čekaj, imaš vremena, kuda žuriš”. To mi je, u stvari, najviše i smetalo, što uisam mogao a hteo sam da dam što više od sebe. Iz svega toga je nastala ta velika kompozicija koju sam nazvao "Ka budučnosti". To je, u suštini, masa Ijudi, čovečaustvo, koje hrli ka nekoj budućnosti. i lo je baš lako prikažauo na slici sa nekim početnun a i budučim formama. A ua kraju postoji jedau, takozvani okvir i ta masa mimoilazi taj okvir. Tu, takođe, postoji čovek koji uvek zadrži tu masu; taj čovek siinbolizuje čovečanstvo, pa iako čovečanstvo hrli, ide krivim putem. opet se nekakva ravuoleža uspostavlja. • Vi ste pokušavali da rešite jedan opšteijudski problem, problcm univerzuma. Da li mLslite da sfe uspeli u tome? Pa, ne znam. Ipak, više verujem u tu beskonačuost kosmičke energije pošto to tek sada obrađujem na svojim slikama, u ovim godmama, tek sam počeo o tome da razmišIjam. • Većina Vaših slika su velikog fonnata. Da U ste uvek radiU takve sUke ili je to poćelo kasnije? Imam i manjih i večih, zavisi ocl inspiracije. • Zašto jc većina ovako graudiozna? Baš ovo što ovde vidite, to je jedau triptih, to je velika kompozieija, tu sam pošao od ideje povezanosti kosmičke energije i zemaljske prirode, lo je poruka svetu koju sam izrazio kroz Ukovuu formu. • Na Vašim slikama ima jako mnogo nagili žena, ali svaka od njili ima f'alus. Ima i muškaraca, ali su oni mahom "nonnalni", геalni. Da li fo znaći da jc Vama kao muškarcu poznatije inuško fclo, pa Vam je lakše žensko pro-

'v - • - ; Nasfavak na str. 36

Svet 27.11.1995.

33