Trgovačka korespodencija : za školsku i privatnu upotrebu

4

пија потпуно, а другом случају (ако је крупан) убрља се копија.

Исто тако треба избегавати у писању све излишне шаре, репове, јер то ружи рукопис, отежава читкост и доводи тиме у забуну. Употребом машине за писање отпадају ове непријатности, и њоме се већ служе све веће радње.

Трговачки стил, т. ј. начин излагања мисли, одликује се тиме што је кратак и јасан. У стилу се огледа онај који пише, по оној изреци: „По стилу се познаје човек“.

Трговачки стил је прост и у њему нема места афектацији; он говори о ствари, излаже мисли просто по реду, као и у обичном разговору. С тога се у трговачком стилу и не траже бирани изрази и китњасте фразе, нити стране речи, сем оних које су као

технички изрази усвојени.

Код трговачког стила долази јасност на прво место; све што се у писму жели рећи, треба да је видљиво и прегледно на први поглед, т. ј. у писму не сме бити ничега нејасног, двосмисленог, нити сме бити чега што би дало повода нагађању, претпоставкама

или каквим погрешним закључцима.

Трговац цени време више него ико и строго се држи оне енгл. изреке: „Време је новац“, те је тога ради и стил трговачки кратак, али само у колико та краткоћа не би сметала јасности садржине самога писма. Речи које су већ једном тачно и потпуно исписане, могу се скраћивати ако се понављају.

И ако је трговачки стил јасан и прост, ипак треба да је уљудан, а то се иначе тражи од свакога образованог човека. У трговачком стилу може бити опорине, па по некад и приговора, али само у случају, ако су већ претходила учтиво написана писма, па су остала без успеха. Сувише учтив бити у писму сматра се понижење, јер тиме постаје човек смешан и губи много од својега личног угледа.