Učitelj

248

на послетку, дељ је моралном васпитању : што јаче учвршћење оних навика и врлина, које красе сваког човека. Све су то крупне и засебне цељи, за чије остварење треба подоста овбиљног рада, а — разуме се — и материјалних срестава. Али опет зато, поред све своје засебности и одељености, те три цељи, остварене у једној личности, дају вам у резултату једну једноставност, која се зове: свестрано и хармониски развијен човек. И задатак је овог одељка опште педагогике да нас обавести како о посебним цељима ФИЗИчког, умног и моралног васпитања, тако и о оној њиховој заједничкој цељи, која треба да се оствари целокупним васпитањем. После говора о цељима, у општој педагогици ваља која да се рече п о срествима. Физичко, умно и морално васпитање — то су веома разнолики Послови, и неопходно је, да и срества, помоћу којих ће да се врше "ти послови, буду различна. Тако н. пр., кад се негује одојче — једна су срества, а сасвим су друга, кад се развија ум каквог дечака од 9 или 10 година. Али, опет зато, има неких срестава, која су општа за све врсте васпитања. Извесне особине, које треба, да има сваки васпитач, па бавио се сн ма којом врстом васпитања — и то је једно срество, потребно васпитању не физичком, умном или моралном, већ васпитању у опште. И тако, срества васпитања могу се поделити на општа и специјална.

Ето то, у главноме, треба да буде садржина опште педагогике. Разуме се да је све то овде тек наговештено, и у опште напомињато је само оно, што

је најкрупније. Али друкчије не може ни да буде. Јер, кад би о свему опширније писали, онда то неби био само товор о томе: о чему треба да нас обавести општа педатогика, већ би то било формално излагање те науке. И с тога, да се ови чланци неби сувише отегли, морамо се ограничавати само на оно, што је најбитније; а то је за нашу цељ довољно, јер све што ми оћемо састоји се у томе, да у најкрупнијим цртама изнесемо задатак педагошке науке, и њен положај међ осталим наукама. — А сад, у једном прегледу, да. изнесемо у кратко све оно, што је у овом чланку речено. |

Општа педагогика.

О васпитању у опште (о цељима и срествима). Потреба да се претходно изложи : шта се разуме под васпитањем, и од колико врста оно може да буде. Подела ове науке на три дела.

1. Суштина џи врсте васичтања.

1. Како једно према другом стоје васпитање и природни развитак индивидуе; васпитање, ехваћено као потпомагање природног развитка.

2. Телесна и духовна (интелектуална и морална) природа човечја; према, томе три врсте васпитања: умно и морално.

Физичко,

1. Цељи васпитања. 1. У чему се састоји Физичко васпитање, и шта му је цељ. ј 2. У чему се сас оји васпитање ума ; цељ умног васпитања. 8. Морално васпитање; цељ, која њиме треба да се достигне.