Učitelj

8

ваља поправити. Он може бити израз свију потреба и жеља школе и њених раденика. А. кад се учитељи буду и узајамно обавештавали у раду, и казивали недостатке у школама и како шта ваља поправити; онда ће тиме доказати да су они људи од рада и да прате развитак школе и теже њеном напретку. Толико о одношају учитеља према овоме листу. Сад ћемо да речемо коју реч даље о једном реду људи просветне струке, који имају великог и пресудног значаја у раду основне шкоде и учитеља. По закону о. основним школама врши се на крају свакаке школске година ревизија у школама. За тај посао одређују се наставници средњих завода и учитељских школа. Првенство имају ови последњи. Џо свршетку ревизије, ревизори обично подносе извештаје о стању наставе у ономе округу у коме су ревизију вршили. У тим извештајима казују они добре и рђаве стране наставе. да ове три четири последње тодине имади смо прилике, да читамо извештаје све оне господе, која су ревизију вршила. У њиховим извештајима налавили смо често крупне замерке у раду из појединих предмета. До душе, тамо се набрајало само како се овај или онај предмет рђаво предаје, а никад се није казиВало, како би требало да се предаје. У једноме извештају, који је ограниничен на извесне одговоре није то ни било могуће казивати. Али питање је, да ли су та господа имала иначе прилике и могућности, да покажу Како ваља обрађивати који предмет у основној школи, па да буде бољега

и трајнијега успеха ' Свакојако да јесу. Штампа је зато, новине су за то, па и -„Учитељ“ је зато. И одиста та господа неће ничим тако помоћи стварном напретку основне школе као тиме, ако би израђивала поједине партије предмета, или и читаве предмете, и ако не другим путем, а оно преко новина, давала их јавности. Тим иачином учинила би се наставницима основних шкода, који трпе велику оскудицу у материјалу за рад, знатна помоћ, и показала би се велика љубав према школи и њеном напретку. Овако нека, господа ревизори, не четири, већ четрдесет година казују, каво наставници основ. школа не разумеју овај или онај предмет, или како га нису радили као што треба, све то ама баш ништа неће помоћи. У осталом боље је показати јеАном како треба, него једнако казивати како не ваља. Ми смо овом напоменом учинили своју дужност, и надамо се да је неће нико примити као замерку, већ као један нужан корак и предлог од стране једног јавног органа. Јер одиста сваки расудан човек, који уме мислити као што ваља, мора доћи на мисао: да сви они људи, којима је призната стручност у оцењивању рада у основној школи, могу при овакој оскудици у литератури, помоћи наставницима својим радом преко новина или иначе.

Има још неки ко може учинити материјалне потпоре школи и учитељу, те ћемо и о њему рећи коју реч. То су школске офштине.

У нас има учитеља, који су сиротног стања или за то, што су им плате

малене, или за то, што су оптерећени »