Učitelj
Говорећи о Лесковцу требало је казати ла се ту израђују мпого и добри конопци, који се на далеко разносе по Србији, и извозе у друге државе; т. ). дајету много развијен ужарски занат Осим конопаца одатле се извози доста још неурађена тежина (кучина) од конопаља.
Кад је говорио о Нишу, треба« је казати и о оним бојевима око Ниша на брду Горици и Винику, приликом заузећа Ниша. Осим тога, требало је казати да ту има владика, највећи старешина свештенички и црквени за овај крај, који свештеничке чинове даје и одузима; да ту има једна конзисторија, да је то управна мрквена власт, која наређује све што се тиче рада свештеничког и црквених ствари; осим тога,
канзисторија је још и неки суд, који суди |
свештеним лицима за њихове свештеничке кривице, (а за грађанске суди им окру" жни суд); конзисторија суди и о брачним парницама. Требало је казати да у Нишу,
има окружно началство и окружни суд;и | обоје да се објасни. Требао је да каже за | шта се спремају они што уче учитељску |
школу.
Па је писац заборавио још и то да каже, да у Нишу има осуђеничко заведење. Том приликом требало би, што је могуће јасније, преставити жалосно стање и живот тих
155
осуђеника, и с тим ђаке поучити (а уједно и застрашити, — докле страх буде морао замењивати разлог —) да не чине така дела. (која треба именовати) због којих би и они могли доћи у ово заведење.
Ово су по мом мишљењу највећи и најважнији недостатци, који се у овом преДавању не смеју изоставити као по све важни.
Из свега овог види се да је ово предавање доста погрешно и непотпуно, друкче казано: види се да не ваља. Само оскудица у добрим рукописима нагнала је уредништво овог листа те га је штампала.
Чудновато је како може овако предавање, са оваким и оволиким погрешкама н недостатцима написати учитељ, који је свршени ђак учитељске шкеле! Кад овака предавања пише а без сумње и својим ђацима даје, учитељ, који је свршио ону школу, која — као што ми рече један мој друг о себи — даје тапију за способност и умешност (вештину) у школском раду, онда се богме мора посумњати у доброту њеног садањег уређења, и исто што пре треба лечити, да не би још црње што из ње излазило.
јр. | јогић
учитељ.
ПРАНТИЧНА ПРЕДАВАЊА.
Е ТФЕ ЛА,
1. Име. Тешко је набавити делове дрвета ове биљке ради показивања и погађања имена. Може се имати шишарка или парче дрвета са кором (ако се не би мо-
гдо сачувати и лишће). Ако се ни једно. ни друго нема, онда просто казати име и
о чему ће се предавати.
2. Величина. Јела је врло високо дрво. Голема је 830—86 метара.
|
8. Делови. Јелово дрво има ове главне делове: корен, стабло, лишће, цвет и'плод
а) Корен расте у земљи и иде врло дубоко (колико, нигде на нађох). Од главног корена одвајају се врло дугачке и дебеле жиле. Корен много година траје. Може трајати до 800 година.
6) Стабло је онај део од корена и земље што расте у вис над земљом. Оно је врло дугачко (80 — 86 м.) и до грана зове се дебло. Стабло је омотано глатком беличасто-сивом кором. Попреко пресечено