Učitelj

155

но дубоко и темељно образовани; ученицама су опет од веће користи личности, које су што је више могуће многостраније обравованије, разуме се по себи не шарлатана.

Училишна соба, намештај у њој, средства за наставу, — све то треба да је друкче за ученике, а друкче за ученице. Училишна соба на прилику треба што више да личи на домаћу собу, да се држи чисто и у реду, и да у њој до извесног ступња влада извреност у све-

му, разуме се не прелазећи у паркетну раскош; а за ученике већ то у тој мери није потребно.

Ето од прилике главних узрока, због којих се не могу заједно мушка и женска деца школовати, и зашто треба што пре женске гимназије отварати. У чланцима мојим под именом: „Виша женска школа у Ваљеву“, који су више месеци у листу „Јединству“ 1878 г. излазили, о томе сам и више говорио.

Сима Милојевић.

вина рата

НАСТАВА У ХРАЉЕВИНИ УМГАРСКОЈ

Пред нама је извештај маџарскога министарства просвете за претпрошле две године о јавној настави у краљевини мапарској. Ми сви знамо порекло и историју овога народа, а стање његове наставе данас интересоваће нас већ и по томе, што нам је тако близак сусед и што је велики део нашега народа у његовој краљевини. Сем тога, ми имамо још нешто заједничко. Култура јевропска, идући са запада на исток, долази п нама ин њима. По настави јавној, већ, ми можемо познати на који је народ она више утицала. |

Маџарска је велика 280.000 [] клм. и преко 13 милиона становника. По простору је дакле пуно пет пута већа од Орбије, а по становништву скоро осам аута. Одма видимо, да је Маџарска насељенија од Србије. На један квадратни километар простора у Србији долази 80—81 становник, а у Маџарској 48—49. |

На овоме простору и у овоме броју становника Маџарска је имала преко #,243.000 деце за школу од 6 до 15 година. А ишло је у школу 1,757.000. На 1 [] км. долази, по томе, нешто више од шесторо ђака. Основних школа је било 16.090, и то 18.978 у којима су мушка и женска деца, заједно, 978 мушких и 1134 женских, Једна школа,

долази дакле на 17 |] ЕМ. и 850 становника и 109 ђака,

„Учитеља, је било 22.984, и то: мушких 20.607, женских 2.877. Један учитељ дакле долази на 12 [] км, 597 становника и 75 ђака.

Број израђених ствари у њима износио је до 81.000. На њих 44 утрошено је на 193.000 дин. и то: држава је дала 128.000, општине и срезови око 20.000, а остало су други дохоци. Млоге од њих имају свој сопствени капитал, то прилично велики. — Сем ових нижих занатласких школа, има и једна средња занатлћека школа у Пешти и једна виша стручна школа за матшинерију у Кашави.

Нема, сумње, да што је осповна и средња настава вишем образовању умном и моралном, то су ове занатласке школе занатима и индустрији. С тога је веома важно, што их у Маџарској налазимо у овоме броју.

Мапарска има још 346 за малу децу до 6 година, са 514 учитеља и 36.228 деце. Трошак око свих износио је око 525.000 динара.

Средњих школа има 178, ито: 54 више гимназије и 21 реалка, а остало су ниже гимназије и ниже реалке. У њима је било