Učitelj

5!

ДВА НАЧИНА РАЧУНАЊА

У основној школи

Напомена

од

Јована П. Јовановића,

учитеља.

Познато је да имамо два начина рачунања: Први је начин, кад се циФре пишу једна поред друге, раздвојене рачунским знацима, и то код сабирања знаком +, код одузимања знаком — а код множења знаком Х ; а други је начин, кад се циФре пишу једна испод друге без икавих знакова.

Многи су наставници осн. школе уви--

дели, да није све једно, оће ли се у осн. школи предавати рачун на овај или опај начив. .

Да изложимо обадва начина те да видимо колико има истине у томе.

Почећемо прво са сабирањем. Ради јасноће да узмемо неколико примера. Нпр. да се саберу ови сабпрци: 14, 798, 15, 7, 1071. По првом начину овај се задатак мора овако написати: 14 — 7983 + 15 + г + 1071 Кад је учитељ израдио сам неколико задатака, ученици су већ впдели, да је учитељ прво јединице сабирао, а одмах је морао то објаснити, за што је прво јединице сабирао, па десетице, па стотине.) Кад ученик почне сам сабирати он мора ваздан тражити јединице, па десетице и стотине, јер има врло хрђав, не-

') А не као што г.%. 0. Којић у своме чланку «Неколико папомена при предавању рачуна», који је штампан у 12,и 13. бр. «Учитеља» од ове год. веди; «(А ако коме од наставника допушта време, може још доцније објаснити деци, зашто се баш прво сабирају, одузимају и множе. Како је ово г. Којић могао рећи, не знам; кад исам у истом чланку вели: «Ако се призна и усвоји као «вјерују» да се свака радња м ра радити са свешћу ако се хоће да је иста добра, онда се мора то тражити и у свакој науци па и у рачуну, где баш ни најмање не сме бити осуство свести.

|

јасан преглед цифара, те услед тога често сабира јединице са десетицама или стотинама. Ма колико да је и наставпик и ученик пажљив ипак се ове погрешке често дешавају које не долазе отуда што ученик не зна, него с тога што ученик нема јасног прегледа цифара па се изгуби.

Друга је непрактична страна овог начина сабирања још и у томе, што не може ученик тако лако схватити, да се збир од јединица пише мало подаље од знака = те да би остало место и за збирове од десетица. стотина итд.

Овај је начин сабирања непрактичан и у томе, што се овакав рачун отегне преко целе табле, те ученик мора непрестанце ићи а тамо а овамо. Почне, рецимо, да сабара јединице почев од последњег сабирка, па идући редом дође до предњег краја табле, па пошто је сабрао јединице и првог сабирка он се сад враћа на други крај табле да збир напише. Ово је врло дангубно, нарочито ако су повише сабирака од по 8, 4 или 5 цифара.

Непрактична страна овог начина види се још и у томе, што ученици често греше, те пишу збир од јединица онамо, где би ваљало написати збир од стотина, а то је с тога, што су ученици навикнути да читају и пншу с лева на десно, па их је сад тешко упутити с десна на лево.

Исти задатак на други начин, ваљало би овај написати овако:

14 798 15 1071

Кад се на овај начин ради, ваља само да наставник навикава ученике, да пра-