Učitelj

49

нешто друго, што та главна начела не утврђују; а да је то гледиште извештајног. одбора правилно, доказ је и то, што се у другом свету, на оваквим скушштинама, никад не ради друкчије.

Ето, ти/су разлози руководили овај одбор, да предложи учитељској скупштини, да се питање о програму школском само начелно реши, а уз то је слбодан изнети ближи начин, како да се и учини.

Овај одбор мисли, да би скупштина могла прво да оцени данашњи школски програм, и да потврди како он својом опширношћу сатире здравље и учитеља и ученика; да је он узрок што се у последње доба почело сумњати, да српска основна школа не даје ни најнужнију писменост, рад које основна школа и постоји ; да се због њега блага настава претвара у праву тортуру, и да, на послетку, доводи и самога наставника у врло критичан положај према надзорнику школском. А за потврду свега овога, данашњи наставни програм даје и сувише доказа у свима предметима.

По том би се могло узети у претрес питање : да ли би требало задржати све предмете, који се у данашњој нашој основној школи предају, или би и ту требало какве измене чинити.

Данашњим школским законом, на чијем је основу програм и израђен, унесен је у основну школу, поред осталих предмета и Словенски језик. Огромна грађа, која је у осталим пр-дметима, кроз програм проведена, принудила је и Главни Одбор, да овај предмет сведе на што мању меру, и он је нашао излаза у томе, што је предложио, да се ув читанку дода по неколико листова словенскога текста, те да се, на тај начин, овај предмет скрати, а опет да се из основне школе не избаци. Извештајни одбор мисли, да се овим предлогом не би могло постићи оно, што је Главни одбор замислио, јер учење словенскога читања из засебне књиге, или из каква читан чина додатка, са свим је све једно, а можда још и теже, јер је појмљивије, да ће се словенско читање пре научити из методски израђена учебника, него из неколико листова словенскога текста, што ће се ув Читанку примити. У место тога овај одбор има друго гледиште. Не верујући да основна школа може научити дете читању и разумевању црквених књига и богослужења, он не налази овоме предмету на другоме месту практичне примене, па мисли, да у интересу других, кориснијих предмета, треба словенски језик из 0основне школе искључити.

Главни је одбор предложио и то, да се из основне школе изостави предмет Познавање природе, а место тога да се уведе Познавање и незтовање човечијег тела, као засебан предмет. И извештајни одбор даје велику вредност овоме предмету, а и учитељска, ће скупштина

« Учитељ» 4