Učitelj

50

наћи за ово много разлога, само кад се сети начина живота нашега, сељака, и штетних последица, које по здравље народно од тога, по– тичу, али се ипак не може сложити с мишљењем Главнога Одбора, да се Познавање природе са свим из основне школе истисне, по што је ово најзгоднији предмет за примену очигледне наставе у основној школи, већ да се само програмом сведе број јединака на мању меру, па ће тада и за Познавање човечијега тела остати више времена.

У својем нацрту Главни је одбор изнео „мишљење, да вишу основну школу ваља укинути и заменити је школама, које би имале практичнији карактер. Да би у том смислу требало вишу основну школу преустројити, и извештајни се одбор слаже, али мисли да је неправилно суђење његово, да се ове школе не тичу учитељске скупштине само с тога, што о њима не 61 водио бригу Министар Просвете, већ Министар Народне Привреде, па за то предлаже да учитељска окупштина и ово питање расправи, ако не ове, а оно које друге године.

За овим би могао доћи претрес програма из појединих предмета.

Напред је поменуто, да се извештајпи одбор не слаже с Главним Одбором у томе, да скупштина улази у претрес поднесенога, нацрта, већ да би требало садашњи програм узети за основицу, и само у начелу истакнути: шта би требало из садашњег програма. избацити, а шта ново узети. Извештајни одбор мисли, да би то требало овако учинити.

|. Наука Хришћанска.

Програм је из овог предмета опширан, и ту опширност причинили су нешто писци програма, а нешто писци школских учебника. У 1. и П. разреду, где су највише унесени празници, није се мислило на оне дугачке биографије, као што је то у учебнику за овај предмет обрађено; али учебник је својом појавом причинио, да су наставници основних школа морали предавати не онако како би требало програм тумачити, већ онако како је то у учебнику разрађено. За то би требало остати у главном при самоме програму, али се изјаснити, да се о празницима каже само онолико, колико ће то бити разумљиво дечици у седмој години.

Из Ш. разреда требало би изоставити беседе Христове, као врло тешке, а тако исто из ГУ. све оне старозаветне приче, јер су оне сама чиста историја еврејског народа.

Пошто се не може насигурно рачунати, да ће се данашња виша основна школа доиста преустројити, извештајни одбор мисли