Učitelj

Из ИСТОРИЈЕ НЕМАЧКЕ ПЕДАТОГИЈЕ

(НАСТАВАК).

У другом периоду историје немачке педагогије истичу се нарочито две чињенице: прво је уплив Ж. Ж. Русо-а, друго је утицај великих Философа немачких. Вредно је напоменути овде, да Русо, и ако је писао на. Француском језику, иако бисмо га с правом могли сматрати као једног између наших великих писаца, није извршио готово никакав уплив на педагогију у нашој земљи. Емил је сматран као красна књига, веома красноречива, пуна узвишених мисли и узвишених идеја, али пре свега као дело пародоксално, као роман из кога се нема шта извући за практику; и, доиста, из њега се | скоро ништа није извукло за практику. Али у Швајцар- | | ској иу Немачкој поникле су после Русо-а моћне педа-

гошке школе које су покушале дау Емилу издвоје оно ·

што је практично и плодно од онога што је чудновато и извештачено. Русо је био онај из кога је поникла у Швајцарској школа Песталоција, а у Немачкој школа Базедова и Фребела.

Песталоције (!746—1897) није Немац; он припада Швајцарској као и Русо; али као год што ми присвајамо Русо-а стога што је писао на Француском језику, исто тако можемо Песталоција сматрати као Немца пошто је писао на немачком језику. О. њему се више вбдило рачуна у Немачкој него ли у Француској. Већина његових биографа или оних који'су излагали његов систем јесу Немци; и од шесет дела који се помињу у биографији овог аутора, једва да су два или три писана, на Француском језику. Дакле, име Песталоцијево с пра-