Učitelj

205

школске зграде, па према томе да сеи број учечика уписује. Напротив ми и данас видимо, како је нагомилан број деце по школама и како су понамештана једно до другог као Фишеци у тестету. Наћиће се учионица у којој је смештено 80— 100 ученика, а кад би се распоредили према хигијенско - педаготтким захтевима и кад би се прорачунала кубатура ваздуха, која је за сваког ученика потребна, — онда би се видело, да се у такву учионицу, строго узевши, не би смело сместити више од 35—45 ученика. И сам сам имао прилике да радим у учионицама са 60—78 ђака, па и ако су у такве учионице, кад би се водило рачуна о свима наставним и здравственим условима, не би смело сместити више од 35—40 ученика. На жалост такав један случај пасирао ми је у сред Београда — престонице српске! Па кад може тако што да буде у Београду. како ли је онда по унутрашњости ..'. лака је погодити ! ·.. Ако хоћете да сазнате праву слику већине наших зграда за основне школе, онда прегледајте исте у Београду, који би требао у томе да предходи свима другим местима, а оно напротив има места у којима су школске зграде. за основне школе далеко боље и удесније од истих у Београду. | |

Па ни трећа тачка прелазних наређења није потпуно извр- | шена, јер у корист њеног остварења мало је шта и рађено све до доласка садањег министра. просвете и црквених послова на ову грану. државне управе. Садањи министар просвете много је допринео, па. да. се ова тачка потпуно ззврши. Управо он је сал учинио за ово више него сви његови предходници. Ми се надамо да ће је он, у колико од њега зависило буде, потпуно остварити, ако се не појаве друге какве сметње, као:-мали број учитеља, немање локала за учионице и друго. Њему једино Београд има да благодари, што се међу наставницима за осн. школе, види и приличан број одличних и врло добрих учитеља. На против његов предходник првмештао је из Београда одличне учитеље а доводио учитељице међу којима их је било и са добрим оценама и постављао их у Ш. раз. мушке осн. школе, што је противно закону.

Из свега овога, што сам довде о овој ствари рекао, види се да прелазна наређења у закону о основним школама нису ни у пола | извршена. Прва тачка, која је у исто време и најважнија, најмање је извршена. Друга тачка, која са овом стоји у свези, такође није извршена, 5 -

Да би се пак могао закбн о основним школама потпуно при-– менити и да би основна школа што боље одговорила својој задаћи, вужно је и потребно је, да се поменута прелазна наређења што. пре потпуно изврше. На како ће се то сад моћи учинити, кад ето.