Učitelj

206 за седам година и нешто више није се могло скоро ништа у том погледу урадити :!

Покушаћу, да у овим редовима изнесем своје мишљење, како би се то могло учинити.

Рекли смо већ да је трећу тачку прелазних наређења садањи министар просвете у многоме извршио, а за годину или две дана, потпуно ће је извршити, само ако имадне довољно учитеља. За то пак имамо две учитељске школе, па нека се старају о томе. Колико је пак ово важно, знаће сваки онај који је имао прилике да, ради са ученицима, које је учила ма и одлична учитељица и са ученицима, које је учио ма и добар учитељ. Моје је тврдо уверење, па ма се коме то и не допало, да учитељице треба да раде само у женским основним школама а никако и у мушким. То захтевају, по моме мишљењу, и интереси васпитања и иптереси саме наставе. Истина, то се не може за дуго код нас извести, алп треба "томе тежити. Можда ће и то некад моћи бити.

Са првоми другом тачком прелазних наређења већ ствар теже стоји. Да је се за ових седам година ма шта у том погледу радило, данас би га много лакше било извршити. Сад од једном подићи све потребне школске зграде за осповне школе, и преправити све старе школске зграде према правилима ограђењу школа — не· могуће је. То се не може извршити ни за две године, па ни за пет, нарочито кад се узму на ум наше Финансијске и економске прилике. Да се све то поступно изврши, потребно ће можда бити и десет ако не и више година.

Подизање нових школских зграда, као и преправљање старих треба одмах предузети. То да се врши поступно, пошто нам је не могуће од једном га извршити. Инцијативу у овоме мора узети држава, јер овако се неће никад извршити. Може бити питања још само у томе, да ли то да врши сваки срез за себе, или сваки округ или држава% По моме мишљењу то треба да врши за себе сваки срез, пошто ће срезови бити друкче уређени, и пошто ће то бити самосталне јединице. Тај посао да се врши прирезом. Прирез треба да буде толики, како ће се њиме моћи прдмиривати текуће потребе свију постојећих школа у срезу, и како ће се поред тога тим прирезом моћи поступно подизати нове школске зграде и старе преправљати, Школски прирез треба да плаћа, редовно уз сваки порез, свака пореска гллава у срезу. Овај прирез треба да плаћају и они грађани који немају школе у своме месту. Тиме ће се поред осталог, подстицати грађани, да по могућству и сами праве школу, кад већ и иначе тегле школске трошкове. Школске зграде треба да