Učitelj

2108 .

међу њих, али је он већином остајао при томе и деца су била неспособна за више, сложеније бројне комбинације и писмено рачунање. |

Из судара ова два са свим противпа правца пикли су сви други. И наша се настава у овоме предмету налази у својој средини. Негде превлађује више онај стари правац, негде више овај други нови, а највећа већина лута по овој средини и тражи да одабере колико ваља иод једпога и од другога, тражи да изнађе прави пут и удари правом методом. Ја и хитам да расчистим ову збрку и колико ми је могуће покажем овај прави пут и изнесем трудбеницима школским најбољу методу, те ла бих им мало олакшао посао п учинио да пастава из овога предмета стече праву своју вредност, коју може и треба да има.

Данас се веома много греши у овој настави. Очигледно се износе поједини оројеви само у 1. разреду. ИМ пре но што је слабачак дух детињи схватио поједине количине, |и колико су оне, како су направљене. из чега су оклопљене и на шта могу да се расклопеј хита се са циФрама, те се тим шарама помути и опо мало јасности што се задобило о појединим количинама очитледним 10– сматрањем на стварима. Не изнесе се јеспо суштина појединих видова или врста. ранунања и не изведу знаци рачунски како ваља. У П. разреду се већином почиње одмах писмено, онако како се завршило у |. Негде мало боље, те се почиње усменим. Но ни то није правилно. Не може се мислити о ономе, чега нема у памети. Не може се радити с оним преставама и појмовима којих нема у души натпој. Не можемо рачунати о оним количинама, које не знамо, које не познајемо, од којих немамо слака или престава у души, За то ваља почети рачунаљком, а њих има веома мало по нашим школама. И где их"има, то су направине са страно, ва. које су наше депе паре отишле из наше земље као и за много што шта друго потребно и непотребно. Међу тим, то су тако просте направе за бројање, да не траже бозна колико умнога напрезања, те да их

и српска памет и рука направи , па макар то био и сам учитељ.

На неким местима сам виђао ову рачунаљку са десетицама у [. разреду; међу тим, у том разреду је довољна само једна десетица,

највише две. Још је смешније, што се у по некој школи купила

за сваки разред по једна; међу тим, ово је рачунаљка само ТЕ разред где се учи до 100. А на многим местима и где је има, она веседница дрема тамо негде у бупаку, на орману или у орману, и тешко да се изнесе деци који пут у години.

По осталим, старијим разредима, још се више почиње рачунање са писмеиим или усменим. Још се ређе виђају у њима рачунаљке,

!