Učitelj

209

Знам: Дрина, Дрина, она извире у Црву Гору.

И т. д. разговарају деца — она иста деца, која су знала све дефиниције из граматике и која су онако лепо знала анализирати

Ето тако деца у основ. школи примењује оно знање које им школа и граматика да, из матерњег језика.

Но у основној школи из српског језика не учи се само граматика, Учи се још читање, писање и декламовање. Да видимо како то стоји!

Читање иде како где, али махом је слабо. И, што је чудноватије — код слабијих учитеља је читање махом боље, а код бољих — горе. А разумевање онога, што се чита % И то је како где.

Писање стоји махом горе него и читање. Правилно и лепо писање, то су реткости.

И то је заиста чудновато. Бесмртни Вук Караџић упросто је српском језику писање и читање тако, да се већ боље пожелити не може. Ни један народ у свету нема те лакоте у учењу свог језика, као што га ми имамо. И опет доброте и лепоте у читању и писању тако је мало, да је то готово срамота.

Али како ће читање и бити боље, кад се у школи из читанке само анализира ' И како ће писање бити боље кад се прописи готово само код куће пишу, а у школи под учитељевим надзором, ретко или никако.

А декламовање како стоји: — Па уче се декламације за Светог Саву и за испит. И то уче обично неколико бољих ђака. Декламовањем се хтело да постигне лепота говора, а кад се то учи само за Св. Саву и ону параду, и за испит и ревизора и кад то уче готово само бољи ђаци, који и иначе говоре лепше од осталих онда ту нема ни говора о томе да ли јето добро или не.

А зашто је све то такој Ко је свему томе крив:

— Граматика. Она иста граматика, која се данас тако ревносно и цепидлачки учи у основ. школи, крива 14

„УЧИТЕЉУ