Učitelj

38 НОВОМ УЧИТЕЉУ

Овим распалим жудњу код остале деце, која се после утркују У повлушности, вредноћи и уљудности. Кад неко пак заслужи казну, ја га изведем за време часа ван клупе да стоји. Не питам га ништа, не дам му ништа да чита, чиним тако, као да он није у школи. Ово има на дете такав утицај, да му од туге сузе потеку. Одиста, нађе се неко дете и такво, коме ово срество ништа не помаже, е тада га морам да тучем, али до извршења те казне, ја чиним дуго припрему, да оно ово више осети, но и саму казну. Ја га не тучем у оном тренутку кад је казну заслужило; већ је одложим за идући или чак за трећи дан. Од овог имам двојаке добити: прво, разлади ми се мало загрејана крв и добијем више времена да се промислим, како ћу извести казну што паметније. За тим, осети мали преступник казну десетоструко не само по леђима, већ и услед непрекидног мишљења на њу. | 7

Кад дође дан казне, онда одмах чим се очита молитва, почнем да се тужим деци, како ми је данашњи дан врло жалостан, јер сам принуђен, да тучем једног мог милог ученика, за то што је био непослутан. Тад почну већ да капљу сузе, не само оном, који је казну заслужио већ и његовим друговима. Џосле овог наредим да деца седну и почнем предавање. Па, тек кад се сврше школски часови, дозовем к мени малог преступника, изречем му пресуду и запитам га, да ли се сећа заслужене казне Одговори ли како треба, онда пресуду извршим у присуству све деце. Тада се окренем деци и кажем им, како од свег срца желим да ово последњи _пут буде и како нисам рад да тучем више децу.“)

Тако од прилике, драги мој учитељу, мораш с децом да поступаш. Онда ћеш дужност одправљати с радошћу, а не са уздисајем. Радоваћеш се кад ступиш у школу. Твоји ће те учиници онда волети као свога оца. "Ти ћеш се све више радовати кад видиш, како твоји ђаци напред у науци корачају, како су добри и паметни. А каква ће тек онда бити за тебе радост, кад једном твоји ученици постану врли, вредни и сретни твоји суседи и кад их једном видиш као људе, где на сваком кораку пресађују плод мудрости, којој си их научио. Ту ћеш радост увек доживети, ако само паметно радиш.

Поступај тако с децом, мили мој учитељу, како би у њима имао доније искрене пријатеље.

4

С НЕМАЧКОГ Т Јов, П, Крстић.

> -—————

(5) Овај метод не може се никако да одобори. Изрећи казну, не именовати кривца, за тим предавати и тражити после овог, да деца науче оно што је тог часа говорено, сасма је непаметно. Зар се неће деца тим да расеју и једнако да мисле само на ону страшну казну која их чека Замислимо себе у

дечијем таквом положају !

Превод.