Učitelj

ШКОЛА У ЈАСНОЈ ПОЉАНИ 5 461

и другим начином постигли исти резултати. Може бити и то; али овај мој начин понављао се наизменце у свима школама и у свима породицама, а

објашњење ове појаве и сувише је за мене јасно, па зато и не могу пристати да је то била проста случајност. Да би ученику открили нови свет

и да би га без знања навели да заволи знање, зато нема боље књиге од

иб. Ја говорим чак и за оне, који не сматрају библију као „откровење,“ Не, заиста, ја незнам књигу, која би у себи сјединила, и то у збијеној поетичкој форми, све гране човечанске мисли, као што је то учинила библија, Сва питај: а из природних појава објашњава ова књига, за тим тако исто и све првобитне друштвене односе; породица, држава, религија — први пут се дознају из тих књига. Уопштавање мисли, мудрост у дечјој Форми одмах у први мах обухвати својим утипајем ум учеников. Лиризам давидових псалама не дејствује толико на умове одраслих ученика, али сваки из та књиге први пут упозна сву лепоту епоса. Ко није плакао читајући причу о Јосифу и састанку са његовом браћом; ко није уживајући читао историју везаног и ошишаног Самсона, који, светећи се непријатељима, сам гине под развалинама разрушеног храма, — и још стотину других упечатака, којима смо као материним млеком задојени 2... Нека они, који одричу васпитни значај библије, који говоре да се библија преживела, — нека они напишу или пронађу такву књигу, такве приче, таква објашњења природних појава или приче из опште историје које би се тако лако памтиле и волеле као библијске, и тада ћемо пристати да се библија преживела.

Педагогија нам служи као преглед многих животних појава или друштвених и апстрактних питања.

Материјализам ће тек онда имати право да се назове победилац, кад буде написана библија материјализма, и кад се омладина, буде васпитавала по тој библији, Покушај Роб. Овена не може послужити као доказ ове могућности, као год што напредовање лимуновог дрвета у московској стакленој башти није доказ да у. Москви могу расти лимунови.

Понављам своје уверење, које се може бити темељи на једностраном опиту. Без библије се не може ни замислити наше друштвено васпитавање, тако исто, као што се у старој Грчкој није могло замислити васпитавање без Омира. Библија је једина удесна књига за прва вежбања у читању. Библија, како по форми тако и по садржини, мора служити као образац за све дечје уџбенике и књиге за читање. Простонародни превод библије била би најбоља народна књига. Појава таквога превода чинила, би епоху у историји руске, књижевности.

Још о начину предавања црквене историје. — Све кратке црквене историје сматрам као двојаки преступ — и против светиње, и против поезије. Сва та издања у место што би олакшавала учење црквене историје,

она га још више отежавају. Библија се чита из задовољства, код куће, на- |

лактивши се главом на руку, а историја се учи на изуст. Сем тога што су ове историјце досадне и неразумљиве, оне још уништавају способност