Učitelj

ПОЈАМ 0 РЕЧЕНИЦАМА 4 481:

ПОЈАМ 0 РЕЧЕНИЦАМА.

(ПРЕДАВАЊЕ ВА 11 РАЗРЕД ОСНОВНЕ ШКОЛЕ),

1

Ако се ђаци нису умирили, кад је учитељ ушао у школу, да ради, онда им треба напоменути, да седе мирно и да пазе на његов говор. А ово предавање треба, по моме мишљењу, овако отпочети:

Кад мати стане саветовати своју децу, или кад им стане што заповедати, мора говорити, а говором им она казује оно, што је мислила. Исто тако и отац говором казује деци своје мисли, кад им што говори. И ђаци говором казују један другоме своје мисли.

Кад ја вама што год причам, или кад вам што објашњавам, морам говорити. И ја говором казујем своје мисли вама, да их памтите. Ако запамтите све мисли, које вам говором казујем, онда се каже, да сте запамтили оно, што сам вам говорио, а то значи — да сте запамтили моје мисли. Да ди је који ђак одличан или није, суди се по том, колико је који мојих мисли запамтио. Ако је који ђак запамтио све мисли, које сам говором из појединих предмета до сад казивао, онда је то потпуно одличан ђак.

Кад би ја у школи непрестано ћутао, ви не би могли ништа научити. Кад ја не би говорио, онда вам не би ни мисли могао казивати, и ви не би имали шта да памтите, па с тога не би ништа ни научили.1)

Да учитељ увери ђаке, како се не може знати, шта ко мисли, док не говори, добро ће бити да употреби као срество ово: Нека изнесе какву ствар, којој ни један ђак неће потревити име, и нека их пита : шта је овог Наравно да се неће нико јавити да зна, па ће с тога бити потребно да се говори ово: ето, о овој вам ствари није до сад нико ништа говорио, па. с тога јој ни име не знате. Можда је нисте до сад ни видели, али и да сте је видели, опет не би ништа знали, кад вам о њој није говорено. Ово је бела земља, која се зове каолин“ј, а од ње се праве различни порцелански судови. Да вам говором нисам сад мисли о овој ствари казао, не би ништа о њој знали, па ни њено име, и ако сам је изнео, да је гледате. Би ли знали да се ова ствар зове сунђер), да нисте ни од кога чули Би ли знали, да се ова ствар зове табла, да вам нико није казао 2

1) Као што учитељ у школи говором казује своје мисди из појединих предмета, да их ђаци памте, тако исто и поједини мајстори говором казују мисли онима, који занат уче. Мајсторове мисли треба памтити и радитк, како он каже, па ће се занат научити. И овај се пример може навести, ако се вкди, да је за разумевање главне ствари потребно дуже објашњавање.)

2) Ако је он ђацима изнет био. 3) Треба га ђацима показати.

УЧИТЕЉ 32