Učitelj

БЕЛЕШКЕ - 893 лијанском, 9 на шпанском, 2 на енглеском, 2 на немачком, а остатак на другим језицима. Па и од тога већином заузимају романи и позоришна дела на турском језику. Сва научна дела већином су на арапском језику штампана.

Циганске вовине. — Ђорђе Шмит, „краљ“ енглеских Цигаца, јавља да од 1! октобра 1892 године по р. покреће један лист на циганском језику. Лист ће носити наслов „Тумарајући народ“ (скитнички народ). Он рачуна да ће имати на 20.000 претплатника и то самих Цигана. Исти лист биће гласило Цигана, који ће заступати њихове интересе, а у исто време упознаће и остали свет с обичајима и језиком овог племена и тиме уклањати рђаво мњење што се о том народу има.

Плата учитеља у Салцбургу. — Салцбуршки земаљски сабор (у Аустрији) усвојио је скоро законски предлог, којим учитељима осн. школа може бити највећа плата, 500 Форината.

Књижаре у Немачкој. — Према најновијем шематизму у Немачкој има ове године 7660 књижара, а прошле године било их је 7464.

У родитељском кругу. — По речима Гончарова, леност и апатија у свој њеној ширини и укорењености јесте елементарна црта у Руса. У „О6ломову“ труди се он, да објасни погодбе постанка и развића лености. Он је с успехом извео свој задатак. Обломов и „Обломовштина“ давно су у нас постали синоними лењости и тромости. Професор П. Ф. Каптерев у последњој седници родитељског круга скренуо је пажњу многобројног привутног света на бесмртни производ Гончаровљев. Утицај родитеља, њихових погледа на свет породичног стања, почетнога васпитања и школског образовања -- на развиће лености-у Илије Илића насликао је Гончаров уметнички и свестрано. Родитељи Илије Илића били су људи са свим неумешни. Они су презирали рад, рачунајући да је то кметски посао. Они су сматрали за недостојно да се сами собом побрину и о својој марами за брисање, и кад би им затребала, морале су је слуге наћи и додати, Ето

како се напајао Икица при васпитању. За што радити, кад је и јело и

пиће готово; Запајајући га презрењем према раду родитељи Икичини кљукали су га међу тим и колико не треба и тиме изазивали превласт биљних процеса над свима другима. Отуда, што су и сами родитељи и сви рођаци и рођаке Икичине веома волели да што слатко поједу и дете се подвргавало систематском ухрањивању и претварало се из истинског човека у више или мање моћан апарат за сваривање хране. Презирање рада и облапорност на јелу, дали су у резултату леност. Школско образовање дало је Илији. Илићу мноштво појединих, несвезаних Факата, али никакве целине. Глава. Илића била је архива мртвога знања, била је то читава библиотека, која. се састојала из самих растурених томова разних списа Тако образовање "није створило у Икице каквих сталних умних тежња и наклоности, није створило потребу служити развићу културе, остваривању идеала, добру