Učitelj

626 ОПИбАЋУ

међу две главне линије износи 6 м, м; а ширина између горње главне и горње помоћне износи 9 м.м, Толика је исто ширина између доње главне и помоћне линије, Ове линије треба да су извучене црвепом масном бојом. Но ако се ова боја избрише, ваља по томе запарати каквим шиљастим предметом, подубље линије, које су постојаније. Ове су линије нужне због тога, што јако помажу наставу писања јер дете вежба око на правце усправљене, положене и паралелне; а и доводи руку, очи и ум у границу, у којој се мора писање свагда налазити.

8. Крижуља. Крижуља треба да је увек дугачка. Никад не треба дозволити деци да пиљу с кратком крижуљом. Млоги педагози, с оправданим разлогом, забрањују писање с кратком крижуљом, јер то не иде на руку лепом писању, а и прсти руке не могу се правилно држати.

Н' ако су мале крижуље, могу се увући у шупља дрвцад и гушчија пера, па се тек онда може њима писати. Спој крижуље са шупљим дрвцетом или гушчијим пером треба да је такав, да то ни мало не смета правилном држању и писању.

Крижуље морају бити увек тако заоштрене, како ће се моћи њима повлачити танке споредне и главне дебеле црте. Ово је нужно због јасноће, која је нужна при овој настави. Да би почетници знали како ће и чиме заоштрити своје кри: жуље, — то је дужан учитељ, да им покаже, па ако које Дете и поред тога не би знало, дужан је учитељ потпунб га упутити у томе; а може им ставити на углед једну лепо и правилно заоштрену крижуљу.

8. Писаљка Писаљка. мора бити дугачка и тако заоштрена, да се њоме могу повлачити танке и дебеле црте. Учитељ ће показати ученицима, како ће писаљке заоштрити. Писаљка не _ сме бити сувише тврда нити пак мека, да се круни при писању. _ Најбоље је, да учитељ изабере за децу писаљке. Тако исто треба једну лепо заоштрену писаљку да стави деци на углед.

4. Сунђер. Сваки ученик, чим набави таблицу и крижуљу, треба да набави и једно парче сунђера, које ће привезати за, таблицу. Но ако сваки ђак не може набавити сунђер, може имати парче ланене крпе, која може послужити место сунђера. Учитељ мора заказати деци, да свако вече код куће добро исперу и исцеде сунђер пли крпу, па ће им онда таблице увек бити лепе и чисте кад их избришу.

5. Прописи. Прво писање у основној школи почиње на. таблици; а пуво писање пером и мастилом почиње на пропису.

Млоги су педагози расправљали питање: кад треба почети писање пером и мастилом" Мишљења су двојака у овом пи-