Učitelj
ИДЕАЛНО ПРЕДАВАЊЕ 139:
научиће га да дубље прониче и схвата човечију природу, а шире и разностраније гледа на ствари. Приликом свакога предавања долази у додир са младим, неисквареним умовима, који своју индивидуалност манифестују на врло: различне начине. Свака тешкоћа, која се у разреду јави, за њега је ново откриће. Свако му је предавање вежбање у излагању знања, а оно је кадро, баш с тога што је тешко, помоћи му да се развија, јер га приморава да, се изражава не тако, како ће њему бити лакшеи природније, него тако,. да то што казује буде доступно и охватљиво ученицима. У исто се време учи да разумева друге. На послетку, а то је од свега најважније, за време свакога предавања, он има да управља живим створовима, а то је врло тежак. посао, јер захтева много знања и симпатије, а још више такта. И ето за то ми тврдимо: предавање, које не васпитава самога учитеља, не може бити идеално.
18. Предавање треба да развија индивидуалне особинесвакога ученика. Развиће индивидуалности је једна од најважнијих задаћа васпитања, за коју нису дорасли сви наставници. Рутинер — учитељ, учитељ педант, који тежи да ученике изравна у свему као војнике, може само угу“ шити сваку појаву оригиналности, за навек је утући у самом њеном почетку; његови ученици, са ретким изузецима, показаће ве инертни, трома ума младићи, какве често виђамо по школама. Само разностручно образован учитељ педагог, који уме својим ученицима дати слободе колико им је за њихово развиће неопходно, може потпомоћи да од. њих изађу људи са одређеном моралном Физиономијом, кадри да мисле широко и самостално.
19. Идеално предавање треба да развија оригиналност учитељеву. Често пребацују наставницима да теже рутини и шаблоности, и тај је прекор донекле оправдан. Међу учитељима има, доиста, много њих, који потпуно занатски схватају свој посао, јер му не разумеју значаја, те о тога и гледају на њ као на средство за добијање материјалних.