Učitelj

140 ИДЕАЛНО ПРЕДАВАЊЕ

средстава. По што у њему гледају пре свега, своју личну удобност и мир, они раде не размишљајући по већ усвојеном шаблону. Учитељ — педагог, који правилно схвата свој посао и позив, зна да он васпитава људе за будућност, у којој ће они имати да живе и радеу друкчијим друштвеним приликама, те за то и гледа непрестано напред, 60јећи се више свега рутине, која кочи сваки напредак. 99. Идеално је предавање оно, које не би могао извести ни један други наставник ни у каквим прилинама. При предавању није главни Фактор предмет о ком се пре„даје, ни метод по коме се предаје, па ма како он био добар и подесан, него учитељ. Даровит учитељ влада разре„дом, као уметник својим инструментом, он му даје своју душу и може га водити куда и како хоће. Као што уметник у своје дело уноси нешто од свога ја, нешто што не може поновити никакав други виртоуз — тако и учитељ унови у предавање своју рођену индивидуалност, нешто што њему лично припада, што не може дати нико други. До данас се много говорило о методама, а још више о програмима; све то, бесумње, има велики значај, али то још није доста: ма како да су савршени и програми и методи, они ће опет остати мртво слово на хартији, докле год не буде наставника, способних да их како треба, изведу. Овим захтевима енглескога, педагога г-ђа Странољупска, додаје још два, која из њих истичу: !| са идеалним се предавањем не могу измирити ни награде ни казне, ни оцене; 2) идеалном учитељу није потребно да му ико помаже да утврди како треба, своје одношаје према ученицима.

Св. 3 |имић,

ШКОЛСКЕ КАЗНЕ

ер

(СВРШЕТАК)

10. — Д. је благодејанац и добио је с другим књигама и чи"танку. Али он није чувао своје књиге и после месец дана читанка