Učitelj
216 КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД
укалупе према нашој слици, ми насилно присвајамо себи право које немамо, По Толстоју „једна је наставна метода — искуство; а једини критеријум — слобода.“ Другим речима, децу треба учити само оном што она сама траже да уче и што је по њиховој вољи. На супрот обичпоме школовању, Толстој ставља радњу слободне школе (како је он назива). Такву је школу основао у Јасној Пољани, месту где живи. То је школа без програма, без дисциплине, у опште без икаквих уредаба. Толстој се ту забавља и игра с децом, и у колико ова сама запитају за што год, пожеле да сазнају за нешто, у толико их он поучава о томе. Критикујући сувремену педагогију, Толстој нарочито замера немачким методама, што много времена троше да би ученике упознали са стварима, које деца већ знају (нпр. пећ, лево и десно, сто, клупа и т. д.. Данашње је школовање, по његовом мишљењу, сурова дресура деце, која ничег заједничког нема са слободним природним васпитањем. Толстој истина плеалише и о друштву без војске, судова и полиције, али — данас све то мора да постоји. Па и данашње школе, према потребама и према уређењу данашњег друштва, у основи не могу бити друкчије но што су.
Руска школа. Педагошки журнал, издаје и уређује Ј. Гуревич. Година У. Излази у Петрограду месечно један пут.
Број 9. и 10., за месеце Септембар и Октобар 1894 год.
У богатој садржини овога журнала, важно место заузима чланак;
Психолошки развитак код деце. Од д-ра В. Ф. Јакубовича. У првом периоду, од рођења до 4-ог месеца, само се чула развијају. На крају 3-ег месеца чула су већ развијена, и први пут се јавља воља и жива пажња. Од 4-ог месеца дете, сем матере, упознаје и друге. У 5-ом се месецу појављује наклоност подражавању. У 6б-ом месецу већ се опажају симпатије и антипатије према личностима. Ум се развија пре говора, и дете, које још не говори, може у неколико да разуме шта му се говори. Дете с почетка гласом изјављује своја расположења, и Дарвин је посматрањем дошао до закључка, да дете превазилази птице - певачице богатством интонације свог гласа. До краја прве године дете само прибира материјал за будући говор. Кретањем руку, гледањем и пужењем мало по мало добија појам о простору, а уједно и појам о себи као нечем одељеном од осталог света. У 8-ом месецу почиње да показује руком на разне предмете, а концем прве године већ може, без туђе помоћи да седе и пузе. У том добу већ јасно излазе на видик психички афекти: радост и жалост, мржња и љубав.