Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 351

ПА НЕ БР НИВО а РА ИВЕ ВЕНА

· Не примити као готово што се код других показало да је добро и

корисно, било би, да се најблаже изразимо, неоправдано у доба ове опште ужурбаности, да се не заостане далеко иза народа, који су данас културнога напредовања на челу. Чему образованији од нас народи имају да захвале за напретке, рад којих им данас завидимо, то не може ни нас у развићу ометати Што сеу њих благосиља као корисно, пе може се у нас анатемисати као штетно. Јер, ако је о подобности за културно напредовање судити по заједници порекла, нама се, као и осталим словенима, она не може спорити.

Призна ли се овом тврђењу да је основано, лако је увидети, зашто је за нас неопходно, ако смо своме добру ради, неиспуштати из вида, шта се у других народа ради на подизању оних грана народнога живота, којима смо и сами ради учврстити, што се боље може, погодбе за успешно развијање и усавршавање. Опажаљња, до којих смо дошли својим властитим посматрањем, обогаћена и туђим искуством, могу нам тек послужити као поуздан ослонац за изрођење даљих мера и рефорама. којима би смо вољни биди кренути напред нашем старању поверене установе. (4 тога ми и држимо, да је Главни Одбор Учитељског Удружења доиста врло добро урадио, донесавши одлуку, да се у његовом органу »„Учитељу“, покрај осталога, доста места уступи рефератима, којима би био задатак пратити и износити шта се у стручним журналима образованијих народа пише о питањима, тесио спојеним са основним школовањем, о манама које треба сузбијати, о мерама које би рад тога требало предузети, о начину како би их требало изводити, једном речју, о свима побудама, о којима виси правилно развијање основних школа. Прихватајући са радошћу оваку одлуку, која је сведок, колико добре воље да се уради што се можс, толико и правилнога схватања да се уради што треба — ми ћемо покушати, да читаоце „Учитеља«“ упознамо са најважнијим местима једнога доиста врло занимљивога извештаја о стању учитељских и основних, нижих и виших школа у Француској. Овај је извештај штампан у познатом педагошком журналу Герив Редадодтдие“) у последњој октобарској свесци, по изречној жељи министра просвете, који је, прочитавши га, нашао да мисли и напомене у њему изнесене заслужују да их прочитају сви којих се оне ближе тичу. А то је већ доста добар знак, не само да су напомене

умесне, а мисли основане, него и да овај извештај доиста заслужује да се са његовом садржином упознају сви којима је на орцу напредак основнога школовања. Писац је овога извештаја познати у Фран-

___1) Овај је журнал орган Педагошког музеја и Централне библиотеке за основну

наставу, којима је седиште у Паризу. Излази у месечним свескама 04 6 табака, а цена му је за иностранство 13:20. Издавач је ЗУфгапгсе Сћ. Пејавгахе.