Učitelj

ШТА СЕ СВЕ МОЖЕ УЧИНИТИ У ШКОЛИ 1]

речи само су име тих ствари, што није једно исто. Ну како свака ствар (а било и појав или својство) има своје име, које с њим стоји у узајамној вези у свести, то по законима репродукције, преставе од ствари изазивљу преставе од речи и отуда излази збрка, што се у многим приликама узима да је једно исто реч и ствар и прво друго често потискује. Узимање речи у место њега иставила начело: прво ствари и појави а за њима (с њима речи, њихова имена. На томе основу треба изучавати и говор или језик ако се хоће да се иде природним путем. Учење говора треба да иде за познавањем ствари, а да је то и најприроднији пут сведочи и само искуство. Туђ језик човек најбоље учи кад оде у сам народ чији се језик хоће да изучи. Нпр. немачки језик је најлакше изучити међу самим Немцима у Немачкој, јер се на месту везују речи за ствари и појаве и преставе једних изазивљу преставе других. Идете чаршијом и видите у излогу неку ствар и на њој прилепљено њено име. Престава од ствари по законима репродукције, изазваће и преставу од речи, њеног имена. Или, возате се, а неко стане изненада и викне вам: „стој!“ На вас је тај појав јако утицао и изазвао осећање и при обнављању преставе осећања обновиће се и престава од речи, која је једновремено с осећањем била у свести.

Дидактика је дала тој настави, где се преставе од речи везују за преставе од ствари, име очигледна настава. Начело очигледне наставе производ је новије Педагогије, која је потисла средњевековни формализам и механизам, где је се дух искључиво хранио речима, а иставила као једини истински развитак да раз“ вијање језика иде узастопце с развитком духа. Само тако правилно култивисан дух може имати велики обим појмова, суђења закључивања, а богаство израза, велики речник, природно мора бити код тако јаког духовног развитка, који се манифестује речима. Веџбе за посматрање, мишљење и говорење, т. ј. очигледна настава, почиње одмах у основној школи у првом разреду као оделит рад у Српском језику и по материјалу, који му јеу програму одређен, морао би трајати бар два месеца. Ну, како су многи наставници слабо познати с њим то се исти негде никако не изводи у школи, а негдеи ако се изводи, не изводи се онако, како би требало, те учитељу изгледа као каква непријатност преко које се треба што пре прећи и доћи на Буквар. И ту је мала корист од тих веџбања. Да не бии у будуће тако важна настава у матерњем језику рамала, нужно је да се за њу напише упуство