Učitelj

720 ШТА СЕ СВЕ МОЖЕ УЧИНИТИ У школи

1.

Као што смо одмах у почетку рекли, настави матерњег језика задатак је да уведе ученике у све области знања и даоспособи исте да могу свој унутрашњи свет било речима било писањем преставити, што би се краће рекло: да науче ученици правилно говорити и писати и говор и писање других људи разумевати, ипак непознавањем тога широког задатка сведена је та настава у многих наставника на голи механизам и формализам јер уче децу искључиво механичком читању, техници читања што је у таким школама циљ, док је оно у погледу на језик или говор срество за разумевање а и на голо учење мртвих граматичких правила. Отуда у многим школама, чим буде час Српског језика, учитељ заповеда: „вадите читанке!“ и чита сео га ако хоће да предаје граматику изводе се одмах граматичке дефиниције! Тај је формализам створио да се негде много чита, а мало разуме, доста зна из граматике а рђаво и говори и пише!

У.

Настава матерњег језика обухвата у основној школи ово; 1. говор, 2. читање, 3. писање и 4. граматику.

1. Свакоме је познато да је најсигурнији знак за познавање којој народности припада нека личност језик или говор, поред других, у многоме споредних, знакова. Па кад је најбитнија особина једнога народа језик, извесно је и најсигурнији ослонац опстанку његовом, а неговањем те особине одржава се опстанак и буди љубав к народности. А како је свакој основној настави задатак да да опште образовање, које одговара особинама народним, то којим је језиком најприродније дати то образовање — до матерњим језиком: Њиме дете прима и све особине народне, којих је и сам језик производ. Као што се из тога види настави језика је циљ да деца науче правилно говорити. А кад би све матере правилно говориле по граматици, а тако исто и блиска околина, онда би школи било у многоме олакшано. На првом месту не би веџбе у говорењу заузимале онолико, колико се мора узети у оваким приликама. У оваким приликама мора се обратити већа пажња тој врсти рада у језичној настави, па с тога је на првом месту нужно повећати број часова том предмету. Један час недељно више колико толико би помогло у овим крајевима.

Психологија нас учи да су само преставе од ствари слике спољног света и да оне чине свест човечјег духа, а преставе од