Učitelj

Ми

МАТЕРЊИ ЈЕЗИК У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ“)

вене

Т. Природа овога наставнога предмета. — Матерњи јевик је најважнији васпитни предмет; он помаже развићу свих способности умних и моралних, па и васпитању чуда. Он обухвата писање, читање, гласно понављање онога што се прочитало, веџбања у саставима писменим, правопис и граматику.

П. Читање и писање. — Једновремена настава. Корист отуда. Вепбања ума и говора. Погрешност старога метода срицања. Којих се правила треба држати при механичном читању и писању.

ШП. Изразито читање са објашњавањима. — У чем се оно састоји. Објашњавање речи ; равлични начини како се оне објашњују. Објашњавање емнсла прочитанога одломка; учење језика с погледом на изражавање мисли. Избор књига за читања.

ту. Веџбања у памћењу. — Изабрани одломци. Какве могу бити користи од поезије и од прозе. Објашњавање одломака који буду задати да се науче. Примери. Литерарна аналива. :

у. Веџбања у писменим саставима. — Њихова поступност од нижих до виших разреда. Примери задатака.

УТ. Граматика. — Прво експериментална, па за тим теоријска настава; зашто треба овако поступати; примена интуитивне методе. Метода историјска.

Т. Периода овога наставног предмета. П. Жирарл је са пуно прлва назвао своја предавања о овом предмету: Васпитни курс матертега језика Учење језика којим нас је мајка наша учила да нејасно изговарамо прве наше речи и којим нас је и сама ка-

•) Ово је једна глава из "дела РеЧадоцте: А Гизасе де Геавејспешел! рмтате. (Педагогија за потреба основне наставе), којој је писац повнати Француски педагог Р.Вопззе1ећ надзорник основних школа. Преведосмо је не само с тога што је предмет о коме се у свој расправи говори најважнији у основним и средњим школама, него иза то, што нам се учинило да могу бити од користи нашим учитељима погледи и упутства о предавању матерњега јевика, која г. Русело препоручује Француским учитељима. Сва бе ова упутства одликују практичношћу, а врло многа и новином, а сва су заснована, као и опште цело ово дедо, на темељном повнавању пеихолошких чињеница и опширном нознавању литературе.