Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД 1

министар просвете или нарочити одбор који он поставља Септа!зећшћисћегхегјад). Овај одбор води бригу и о штампању и издавању уџбеника. |

У Аустрији постоји такође нарочити одбор (већшћисћегуегјад). До 1869 године права овога одбора била су шира. Одобрење уџбеника припада министру. Он то чини по саслушању провинциских' школских власти. Инспектори одбирају уџбенике за своје рејоне. Листу из које они одбирају, састављају сами учитељи. У ту листу улазе само одобрени уџбеници.

У Енглеској је највећа слобода у овом погледу. Школски одбори сами решавају, који ће се уџбеници употребљавати по школама Управе приватних школа, такође се саме о томе старају. Школ- | ски одбор у Лондону има нарочити депо за уџбенике и школске потребе, које бесплатно даје.

У северо-америмким Савезним државама, уџбенике одабирају или школеки одбори или надинтенданти.

Опет једну напомену о нашим приликама. Лепо је то, што Просветни Савет предлаже и министар просвете одобрава уџбенике. Начин на који се бирају уџбеници за осуду је. Тајним гласањем Савет бира људе, а не уџбенике! Овако што, тешко да још где постоји, Поље слободне утакмице сужено је, или га никако и нема. Утакмица је неопходан услов напредовања; она је овде потребна као озебломе сунце. Кад је избор већи, вероватније је, да

_ће се доћи и до бољих уџбеника. Изгледа, да смо хтели и ми да

будемо ориђинални. Први пут па наопако. Угледамо се у којекак: вим ситницама, а одбацујемо угледање баш онде, где би нам најпотребније било. Просветан Савет требао би да се постара за вредније референте, који би уџбенике прегледали и брже и озбиљније, но што је то до сада било. У више уџбеника више ће се добрих наћи. Не експериментишимо са њима. Уџбеници су важни фактори у настави, бар за наше неподељене школе, па ма како била подељена мишљења о њима. Ми смо овде напустили утрвене стазе, ма да оне поузданије сврси воде.

(НАСТАВИЋЕ ОСЕ)

УЧИТЕЉ 2