Učitelj
ПРЕДАВАЊА
РАЗШЕР НА КАРТАЛА (ИАЛАМА)-
—
Међу предметима, који се предају у основној школи важно место заузима земљошис. Предавање овог предмета почиње јошу [ раз. (школска соба, размештај ствари у овоји т. до па иде кроз све разреде ниже и више основ. школе. Нема сумње да би се најбоље изучавао земљопис, када би се изучавао путујући кроз оне земље, које хоћемо да упознамо; то би било истинско изучавање једнога округа, једне земље или једне државе. Али, како је то немогућно, ми се онда при изучавању овог предмета служимо другим средствима, чији је задатак, да се да појам о
" облику, величини и т. д. неке земље.
Остављајући сад на страну питање : како у опште треба предавати земљопис, ја ћу овде скренути пажњу учитељима на. један рад, који је, по моме мишљењу, врло важан, ако наставник хоће да да ученицима тачнији појам о величини неке земље, о лужини река, о удаљењу места и т. д.
Земља се нека не може преставити на карти онолика, ко-
_ пика је у истини, већ се смањује. То умањавање не бива онако. од ока, како се хоће, већ то бива по извесном размеру како за дужину тако и за ширину. Отуда на свима добро израђеним картама има и размер према коме је она израђена, колико је. смањена од праве величине. Помоћу овога размера може ге наћи увек права величина земље, права дужина неке реке, истинито удаљење једнога места од другога, дужина железничке пруге и т. д. Даље, према овом размеру лако ће се израчунати и време, за које ће се прећи неки пут било колима, било лађом или же-_ лезницом, кад се само зна, колико воз прелази за извесно време. А све ово чини те се добија много тачнији појам о оној земљи,
_ која се изучава.