Učitelj

РАЗМЕР НА КАРТАМА 19

Ја ћу у кратко овде изнети како мислим да треба ово обрађивати у основ. школи, како сам сам радио, остављајући учитељима да покушају, да раде и сами,у напред јамчећи им, да ће бити мното задовољнији са успехом у овом предмету и да ће дец: омилети изучавање земљописа и у школи и код куће.

ж

Тачнији размер о картама — које су нам готово једино срество за изучавање земљописа — даје се ученику јошу Ш раз. То су она прва предавања из земљописа, где се прелази са земље на мапу; то су та предавања, која се, чини ми се, најгоре врше, јер сето у већини школа ради у затвореној соби. Како та прва предавања треба радити, ја сам изнео у „Учитељу““) а сад да пређем како то радим у [У раз. (Разуме се, да ово важи и за У и М! разред.)

Да бих дао тачнији појам о размеру, ја почињем са школском собом и са стварима које су деци на видику, и које могу премерити. Измеримо дужину и ширину патоса и хоћемо слику површине да пренесемо на таблу. Праву величину на табла не можемо изнети, већ смањену. И ми је смањујемо 20 пута. Разуме се колико пута дужину, толико исто и ширину. И на табли ће изаћи дужина 40 с. м. а ширина 30 с. м. Размер је дакле један према двадесет (1:20), а ово значи: што нам је на овој слици — на табли — 1 с. м,у истини биће 20 с. м., на табли 5 с. м.,, у истини биће 5 Х 20 = 100 с. м,; на табли 40 с.м. у истини биће 40 Х 20 = 800 с. м. = 8 мет.

На табли цртамо школски прозор; не цртамо га у правој величини већ смањеног. Прозор је висок 2 м а широк !м Смањујемо га 5 пута. И онда ће бити на табли висина 40 с. м. ширина 20 с. м. Овде, дакле, нисмо смањили 20 већ 5 пута; размер је 1:5 т. ј. што је на табли 1 с. м. у истини је 5 см, на табли 8 с. м. у истини 8Х 5—40; на табли 40 с. м. у ис тини 40 Х 5 == 200 с. м. == 2 мет. а то је права висина његова.

Мерењем и прецртавањем разних ствари смањујући их разно и узимајући разне размере, биће деци јасно, како се поједине ствари и простори смањују при прецртавању.

Сада прелазим на саму мапу.

Мапа је слика земље, само смањена по извесном размеру. Што је размер мањи, то је и мапа већа, а што је размер већи

") Год. ХИ. св 5, 97